Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504204
Japp då blir det till att byta motor på XC70 D5 MY15.
Rullade in den på gården nu...
Enligt en gammal Haynesbok så skall jag lyfta ur både motor och växellåda uppåt. Vore fint om man kunde slippa lådan (Tipps ngn). Kollat på bildelsbasen och funkar det med vilken d5 som hellst? (sitter en D5 215hp i den nu så allt runt om borde ju bara vara att flytta över. det som sitter runtomkring snurran.
FAN va jag är less...
#1504230
pratade med volvo idag och de rekomenderade mig att endast använda motorer som hade "rätt" Artikel och Motornummer.
#1504231
peckapecan skrev:Hur kan en sån mutter bara lossna?, är inte dessa låsta med Loc-tite eller liknande ?
Meken som bytte kamremmen missade att ansluta givaren till kylvätskebehållaren så när frun hämtade bilen så lyste "låg nivå kylvätska" lampan det kan ju vara en förklarning, verkar inte vara den vassaste kniven i lådan...
dessvärre mer än 7000mil sedan så det lär inte löna sig att klaga.
#1504232
Djävligt typiskt jag brukar göra alla sådana jobb i egen regi men tänkte att fan nån gång måste även jag få ta det lite piano...
#1504235
4 bult men de har annat för sig, skivan sittet med en centrummutter...
Fixar en bild när jag fått ut skivan.
#1504297
26000mil men det är inte det viktiga utan meken som bytta kamrem slarvade även med andra saker så det som hände min motor skall inte kunna hända
snart har allt på bilen gårr 7500mil ;-)
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!