Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504298
Muttern ska dras med 300Nm, tror det slarvas med detta. Finns nog en anledning att denna ska dras såpass hårt
#1504501
Ngn som har lite guldtipps för motorlyft på en xc70 det är ju en hel det grejer i vägen låda o motor sen har vi ju fördelningslådan med kardan plus det vanliga eländet med drivaxlar, rostiga bultar i avgassystem lär inte vilja ge med sig.
Lyfta motorpaketet upp och släppa subframe ner ?
#1504522
Jo det kan du ge dig fan på, kan få reda på vem det är, allt har ett pris
#1504524
VolvoJull3 skrev: ons 06 jul 2022, 22:49 Muttern ska dras med 300Nm, tror det slarvas med detta. Finns nog en anledning att denna ska dras såpass hårt
Japp
#1505678
Förklara då hur den har gått upp i rök? Den enda som har lossat och sedan dagit dit muttern är meken som för övrigt gjorde en hel del annat på pinsam nivå...
#1505691
För mig låter det där ytterst märkligt. Jag har aldrig hört om något liknande. Jag kan ju inte säga att det är omöjligt, men 7700 mil är lång tid och dessutom går motorn med bultens dragriktning. Har bulten inte bara gått av, av för högt åtdragningsmoment? det kanske sitter en del kvar i vevaxeln?
En hjulbult t.ex behöver inte många meter innan den lossnar.
#1505721
Nix den har lämnat motorrummet.
De kan ju ha missat att sätta dit muttern, att den aldrig har dragits dit? Haveriet kom när remskivan"kröp" ut.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]