Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503942
Har problem med AC och försöker felsöka. Relä R13 verkar vara till AC men den platsen är tom i min bil. Kollade även i en XC70 D4 2016 och även där fanns ingen R13. Någon som vet om/vart det finns ett relä till AC-kompressorn?
065678C0-E703-43E3-A65E-D20A07A37A29.jpeg
065678C0-E703-43E3-A65E-D20A07A37A29.jpeg (7.76 MiB) Visad 736 gånger
2FCF2FC7-694B-475A-AF52-743E8D483AAD.jpeg
2FCF2FC7-694B-475A-AF52-743E8D483AAD.jpeg (4 MiB) Visad 736 gånger
Senast redigerad av 1 Tood, redigerad totalt 0 gånger.
#1503944
Konstigt, det borde vara R13 vad jag kan se. Via säkring 32 (15A) / 33 (5A).
Men det ser ju onekligen rätt tomt ut på din bild :-D

På samtliga berörda platser dessutom. Men dessa fanns väl inte utan AC? Sen om det var automatisk eller "manuell" styrning av densamma borde inte spela någon roll.
#1503956
Enligt elschemat finns relä 2/22, även kallat R13, bara på 5-cylindrig och 6-cylindrig bensinare. 5-cylindrig diesel får istället motsvarande spänning till C1:1 på magnetkopplingen från ECM B:33, alltså motorns styrsystem.
#1503966
Tack för svar! Vet du vilken kabel på kompressorn som styr magneten? Mäter 10.5V mellan de övre två trådarna och 2.5V på den undre. Någon av dessa borde väl ge 12V? Bild underifrån
0F5EB32D-0373-44F9-9932-4D6AD7C51B1F.jpeg
0F5EB32D-0373-44F9-9932-4D6AD7C51B1F.jpeg (3.98 MiB) Visad 699 gånger
#1503998
apersson850 skrev: sön 03 jul 2022, 22:49 Enligt elschemat finns relä 2/22, även kallat R13, bara på 5-cylindrig och 6-cylindrig bensinare. 5-cylindrig diesel får istället motsvarande spänning till C1:1 på magnetkopplingen från ECM B:33, alltså motorns styrsystem.
Gräver vidare och hittat i elschemat. R13 finns inritad både på 5/6/8 cyl och 5cyl diesel. Det står dock i instrux att säkring 32/33 inte ska monteras på 5-cyl diesel. Är inte elektriker men är då inte elschemat felritat? A:70 från ECM går till C2:1, är det denna som drar magneten? Tänker att det borde vara C1:1 men hur matas den om inte R13 finns? Tolkade in att 8/3 är kompessorn. Det positiva nu är 16 grader och regn ute… :-D
4B4D11EE-AE7F-40EC-86B6-C772F91C2D58.jpeg
4B4D11EE-AE7F-40EC-86B6-C772F91C2D58.jpeg (6.35 MiB) Visad 675 gånger
#1504004
Du tittat nog inte i rätt schema. Jag har för mig att i en annan tråd skrev du att din bil är en 2012. När jag tittar i schemat för årsmodell 2012, tidigt utförande (vilket brukar innebära bilar som tillverkades före vecka 46, eller med andra ord bilar av årsmodell 2012 som hann levereras under 2011), så finns det två alternativa inkopplingar. Enbart bensinmotorerna använder reläet 2/22 (R13). På 5-cylindrig diesel går signalen direkt från ECM till 8/3, som är kompressorn. De har förmodligen ändrat ECM så den orkar driva den signalen själv, utan att gå via ett relä.
2/32 är huvudrelä för motorstyrningen, så det är alltid till när bilen är igång. 2/22 är matningsrelä till kompressorn, så det blir det förstås även om själva reläet inte finns, utan signalen kommer direkt från ECM. Enligt schemat kommer båda signalerna, den till C1:1 på kompressorn och den till C2:2 från 30+, vilket är +12 V.
Återstår signalen till C2:1, som är gul i schemat ovan, för styrning. Schemat anger lite detaljer inne i kompressorn. Där kan man se att +12 V in på C1:1 går via tryckvakten till magneten i kompressorn. Kompressorn ska alltså snurra om trycket inte är för högt och du lägger +12 V på C1:1, som är gul/svart i schemat ovan.

MEN med reservation för att det är fel schema för din bil, såvitt jag kan se. Så färgerna kan vara annorlunda.

Jag tänker att Volvo inte tar betalt, gå[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]