- mån 04 jul 2022, 11:40
#1504004
Du tittat nog inte i rätt schema. Jag har för mig att i en annan tråd skrev du att din bil är en 2012. När jag tittar i schemat för årsmodell 2012, tidigt utförande (vilket brukar innebära bilar som tillverkades före vecka 46, eller med andra ord bilar av årsmodell 2012 som hann levereras under 2011), så finns det två alternativa inkopplingar. Enbart bensinmotorerna använder reläet 2/22 (R13). På 5-cylindrig diesel går signalen direkt från ECM till 8/3, som är kompressorn. De har förmodligen ändrat ECM så den orkar driva den signalen själv, utan att gå via ett relä.
2/32 är huvudrelä för motorstyrningen, så det är alltid till när bilen är igång. 2/22 är matningsrelä till kompressorn, så det blir det förstås även om själva reläet inte finns, utan signalen kommer direkt från ECM. Enligt schemat kommer båda signalerna, den till C1:1 på kompressorn och den till C2:2 från 30+, vilket är +12 V.
Återstår signalen till C2:1, som är gul i schemat ovan, för styrning. Schemat anger lite detaljer inne i kompressorn. Där kan man se att +12 V in på C1:1 går via tryckvakten till magneten i kompressorn. Kompressorn ska alltså snurra om trycket inte är för högt och du lägger +12 V på C1:1, som är gul/svart i schemat ovan.
MEN med reservation för att det är fel schema för din bil, såvitt jag kan se. Så färgerna kan vara annorlunda.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.