Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grahnen02
#1503759
Hej! Köpte en xc70 d5 2008 (45kmil) privat för en vecka sedan ungefär och har stött på lite problem. När bilen ska växla ner från 5an till 4an så är det nästan som att den ”smäller” i växeln. Detta händer inte alls alla gånger den växlar ner utan bara ibland, det är alltid från 5an till 4an och inte någon annan växel. När jag växlar ner manuellt så händer detta inte(utom en gång då jag hade halvgas samtidigt som ja växlade ner). Själva ”smällen” känns inte så farlig, men gör mig självklart orolig. Har inte kunnat hitta något tydligt samband så tycker det känns märkligt. Jag har ingen aning om när växellådsoljan är bytt senast. Någon som stött på liknande bekymmer?
Mvh William
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1503762
Det kan vara så illa att oljan i växellådan aldrig är bytt eftersom detta inte ligger med i Volvos serviceprogram, med undantag av typ polis och ambulans.
Är den aldrig bytt är det inte så konstigt att lådan börjar "bråka" efter så många mil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1503767
Byta oljan kan man såklart göra men det finns ingen garanti för att det blir bättre. Vissa gör flera byten på rad och kör lite där emellan så det spolas runt, andra lämnar in bilen så den kopplas mot en maskin som spolar lådan.
I den värsta av världar kan lådan vara slut, men det vet man inte innan det har undersökts.
av Tood
#1503789
Min erfarenhet är att inte spola lådan när den gått så långt. Det kommer rensa upp och troligtvis göra det värre. Har själv en XC70 som slog i D (men växlar mjukt). Spolade vid 27K och det blev värre. Min förra XC70 spolade jag vid 12K och den gick fint till 28K. Se till att lådan har rätt mängd olja är mitt råd.
av Tood
#1503801
Inte mycket att göra. Pratade med en Volvo-kunnig och han förklarade lite vad som händer om man gör rent lådan försent. Lät trovärdigt och det är inte värt slantarna att plocka ner lådan och renovera på en gammal bil. Kollade även att jag hade senaste programvaran, ett tips då Volvo haft lite problem med "slag" vid växling.

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]