Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
#1503728
Servade bilen idag en V70 D4 AWD och fick syn på en spricka i en av turboslangarna under bilen, sprickan är precis vid slangklämman. Har inte märkt att det pyser eller att bilen saknar kraft.

Ska man byta eller åka vidare?
Åker på semester om 1,5 vecka och vill inte bli ståendes, med husvagnen bakom med en orkeslös bil 😄

Volvo tar 1500:- för slangen 31370490

Finns även på nätet på olika sidor för 600:-

Lutar åt att byta den, men det ser ut som slangklämman är dragen för hårt, så det kanske har varit så ett bra tag. Bifogar bild.
Bilagor
20220702_120011.jpg
20220702_120011.jpg (3.34 MiB) Visad 1050 gånger
av dannesk
#1503733
Utifrån bilden ser det ju bara ut som att ytterskiktet har en liten skada av slangklammern. Slangen är armerad och denna lilla skada ska inte göra något. Lossa klammern och vrid den isåfall och titta på skadan och dra åt den i annat läge.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1503737
På förekommen anledning kan jag berätta att man kan köra både länge och väl med en läcka mellan turbon och laddluftkylaren. Min läcka avslöjades till sist på väg upp för Göteborgsbacken på Rv 40 i Jönköping med husvagn bakom. Där tyckte styrsystemet att laddtryck och luftflöde inte gick ihop sig.
Blev till att åka och reparera. Semestern en dag fördröjd.
Reparationen betalade sig själv, då förbrukningen sjönk med 10-15% efteråt. I mitt fall var det aluminiumröret det var hål på.
av VolvoJull3
#1503742
Okej tack för svar, slangen är lätt att byta ser det ut som, bara 2 klammer att släppa på.
Tror också det bara är ytskicktet som är skadat, men kommer det in fukt och det börjar rosta i armeringen går det ju hål tillslut.
Slangen är beställd på volvo och kan hämtas ut på måndagmorgon. Jag får ta en funderare nu i helgen :-)
av dannesk
#1503747
Armeringen rostar inte, det är ju fiberarmering inbäddad i gummit. Jag skulle inte bytt den för 1500kr om det bara är på ytan, är ju bara lägga på lite Casco Rubberfix om man är orolig över skadan. Slangen kan istort sett ut så sedan bilen var nästan ny.
av erniefågelholk
#1503749
Ska du ha bilen kvar?, byt slangen
Spricker den tillräckligt mycket, går bilen inte att köra
Egen erfarenhet, bla när aluminiunröret släppte i infästningen motorblock, slang hoppade ur
Har även bytt sprucken slang direkt efter turbon
D3 163hk 28500 mil o 10.5 år inom min ägo
av KalleJ
#1503757
Koppla ur LMM så bör det gå att köra till närmaste verkstad iaf utan husvagn. Om den inte går i felsäkert läge.

Kolla om do88 säljer den tryckslangen du behöver löst. Innan du hämtar ut en för 1500kr
av VolvoJull3
#1503769
Jag ska ha kvar bilen, den har endast gått 8800mil, knappt inkörd diesel 5:a.

Blir byte av slangen på måndag, så kan man slappna av på semestern 😄
av dannesk
#1503778
VolvoJull3 skrev:Jag ska ha kvar bilen, den har endast gått 8800mil, knappt inkörd diesel 5:a.

Blir byte av slangen på måndag, så kan man slappna av på semestern 😄
Du kan väl visa skadan i slangen efter du bytt den. Jag gissar att det bara är en ytlig, kosmetisk skada i yttre vulkningen orsakat vid montaget av klämman.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]