Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarkin
#1503585
Hej, har en 2.5ft som körts till och från med etanol i typ 2 månader. (Aldrig igen jag vet ) Motorn går numera på 4 cylindrar och tändstiften var otroligt oxiderade och äckliga.

Misständer cylinder 1. Provat annan tändspole och bytt alla stift.
Många tecken på fördärvad ventil. Åsikter, frågor?
Ska jag behöva riva hela toppen och bränna mer än en hel månadslön?
2AC7A4BA-31C6-4670-A557-929C2BD6A4BA.jpeg
2AC7A4BA-31C6-4670-A557-929C2BD6A4BA.jpeg (3.17 MiB) Visad 640 gånger
Med vänliga hälsningar
av KalleJ
#1503586
Knappast etanolens fel att tändstiften ser ut sådär om du frågar mig. När byttes de sist?

Skifta spridare på cyl 1 med en fungerande först. Eller ta ut och rengör allihop (inte superdyra om du vill byta några).
Har du haft skit i bränslet så kanske du borde ta loss fuelrailen och blåsa den med.

Komptest ger mer svar på ventilfrågan.
Volvo är halvkassa(tröga) på adaptera mellan bränslen, jag försöker undvika att gå från tom tank med 95 till E85. Oftast blir de bara 10-15L etanol per tank för att få upp oktanen.
av mattiasv60
#1503614
:-/ har du rullat stiften i sandlådan ? För inte kan gängorna se ut så när du skruvar ur stiften ur toppen ??? Gängorna är ju packade med någon skit - så har stiften sett ut såna har du ju kunnat DRA ut stiften. Och då har du nog problem...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1503616
Lär som sagt inte bero på etanolen i alla fall. Källa: kört 16000 mil på E85 utan problem.

Enda anledningen till att jag tyvärr fick byta, var att det blev extremt dyrt mot till och med 98. Men när priserna blir normala igen, så tvekar jag inte att gå tillbaka.
av Yaniz
#1503628
mattiasv60 skrev::-/ har du rullat stiften i sandlådan ? För inte kan gängorna se ut så när du skruvar ur stiften ur toppen ??? Gängorna är ju packade med någon skit - så har stiften sett ut såna har du ju kunnat DRA ut stiften. Och då har du nog problem...
Håller med. Det där ser utomordentligt oroväckande ut.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]