apersson850 skrev: ↑tor 11 aug 2022, 09:08
Huruvida den är en miljöbov eller ej beror på vilka forskningsresultat man tittar på, och vilket man bedömer är viktigast. Skatt vill de ha, ljudet märker man ingen skillnad på vid vanlig körning, det högre priset motsvaras mer än väl av lägre förbrukning och underhåll/reparationer får du räkna med på alla modeller, oavsett motoralternativ.
Moderna dieslar med elektromagnetiska insprutningsventiler är självluftande efter det att man kört slut på bränslet. Varför man nu skulle göra det? Det finns ju både mätare och varningslampa.
Dieseln har en utmärkt karaktär för en dragbil, men vill man ha en sådan ska man förstås inte titta på en D2.
Alla moderna bilar med en turbo är utmärkta dragbilar. Dätemot att förneka att dieselbilar inte är miljöbovar är ungefär samma sak som att förneka klimatförändringarna. Det framgår till och med i varenda registreringsbevis att diesel släpper ut massa hälsofarliga ämnen som inte bensinarna gör.
Ingenting av det jag räknade upp är kostnader som drabbar bensinare i samma omfattning eller med samma frekvens. Bensinare har inga partikelfilter som täpps igen. Dom har inga pumpar som kostar 20.000 att byta. Spridarna kostar en femtedel och en bensinare behöver inte ett DM-svänghjul även om de flesta ändå har det idag, därför att det inte är samma krafter som behöver tas upp iom en dieselmotors mycket kraftigare variationer i vinkelhastighet på veven och ger därför inte upp i samma omfattning. Visserligen är ljudets faktor var och ens personliga preferens men man kan ju ändå fundera på varför folk lägger 10.000 på att bygga om sitt avgassystem när grejerna ändå låter som en traktor. Men som sagt, var och ens ensak.
Kontentan är att det inte finns något incitament för en diesel längre om man lägger fram alla faktorer på bordet och tittar på sista raden nu när skillnaden i literpris är 20%. Det gör att den totala drivmedelskostnaden för två motorer av ungefär samma motorstyrka är ju nästan densamma.
Och ja varför skulle man köra slut på bränslet? Varför stod alla bilar på E6 precis innan Kållered still i en hel arbetsdag igår. Hade det hänt I februari så hade både en och annan bilist kört slut på tanken.