Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1502216
Jag undrar vad ni har haft i förbrukning på ovan nämnda motorer.

Det avser ju D2 115 Hk manuell, samt T4 180 Hk manuell. Både V70 och S80 är av intresse.

Har någon erfarenhet av förbrukning på T4 F körd på bensin, så vore det intressant också.

Och huruvida förbrukningen är högre på bensin på en T4F kontra en vanlig T4 (en del hävdar nämligen att motorn blir mindre effektiv på enbart bensin)
av rosefors
#1508206
Oavsett hur mycket dom drar så är väl ändå dieselns tid förbi. Inte nog med att det är en miljöbov utan dess like, i regel kostar mer i skatt, låter jättetråkigt, kostar runt 20% mer per liter, diesel är även extremt mycket dyrare att underhålla när felen väl börjar hopa sig nu när bilarna börjar bli äldre.

Trasig dieselpump = 20.000kr
Trasigt partikelfilter = 20.000kr
Trasigt dubbelmassehjul = 20.000kr (sjukt vanligt på D2orna just)
Trasig spridare = 20.000kr för allihopa
Trasig EGR = ja, inte riktigt 20.000kr, men på tok för mycket.

Glömmer man dessutom tanka bilen så står man där med brallorna nere en regnig höstdag och ringer bärgaren för att systemet måste "luftas".

Köp en T4. Don't look back. Dock ej en bensin-VEA 2014-2016. Dom är tydligen också skit.
#1508224
Huruvida den är en miljöbov eller ej beror på vilka forskningsresultat man tittar på, och vilket man bedömer är viktigast. Skatt vill de ha, ljudet märker man ingen skillnad på vid vanlig körning, det högre priset motsvaras mer än väl av lägre förbrukning och underhåll/reparationer får du räkna med på alla modeller, oavsett motoralternativ.

Moderna dieslar med elektromagnetiska insprutningsventiler är självluftande efter det att man kört slut på bränslet. Varför man nu skulle göra det? Det finns ju både mätare och varningslampa.
Dieseln har en utmärkt karaktär för en dragbil, men vill man ha en sådan ska man förstås inte titta på en D2.
av rosefors
#1508268
apersson850 skrev: tor 11 aug 2022, 09:08 Huruvida den är en miljöbov eller ej beror på vilka forskningsresultat man tittar på, och vilket man bedömer är viktigast. Skatt vill de ha, ljudet märker man ingen skillnad på vid vanlig körning, det högre priset motsvaras mer än väl av lägre förbrukning och underhåll/reparationer får du räkna med på alla modeller, oavsett motoralternativ.

Moderna dieslar med elektromagnetiska insprutningsventiler är självluftande efter det att man kört slut på bränslet. Varför man nu skulle göra det? Det finns ju både mätare och varningslampa.
Dieseln har en utmärkt karaktär för en dragbil, men vill man ha en sådan ska man förstås inte titta på en D2.
Alla moderna bilar med en turbo är utmärkta dragbilar. Dätemot att förneka att dieselbilar inte är miljöbovar är ungefär samma sak som att förneka klimatförändringarna. Det framgår till och med i varenda registreringsbevis att diesel släpper ut massa hälsofarliga ämnen som inte bensinarna gör.

Ingenting av det jag räknade upp är kostnader som drabbar bensinare i samma omfattning eller med samma frekvens. Bensinare har inga partikelfilter som täpps igen. Dom har inga pumpar som kostar 20.000 att byta. Spridarna kostar en femtedel och en bensinare behöver inte ett DM-svänghjul även om de flesta ändå har det idag, därför att det inte är samma krafter som behöver tas upp iom en dieselmotors mycket kraftigare variationer i vinkelhastighet på veven och ger därför inte upp i samma omfattning. Visserligen är ljudets faktor var och ens personliga preferens men man kan ju ändå fundera på varför folk lägger 10.000 på att bygga om sitt avgassystem när grejerna ändå låter som en traktor. Men som sagt, var och ens ensak.

Kontentan är att det inte finns något incitament för en diesel längre om man lägger fram alla faktorer på bordet och tittar på sista raden nu när skillnaden i literpris är 20%. Det gör att den totala drivmedelskostnaden för två motorer av ungefär samma motorstyrka är ju nästan densamma.

Och ja varför skulle man köra slut på bränslet? Varför stod alla bilar på E6 precis innan Kållered still i en hel arbetsdag igår. Hade det hänt I februari så hade både en och annan bilist kört slut på tanken.
#1508308
Ja, allehanda skit som man inte hittat i bensinmotorernas avgaser, inte än i alla fall, det kommer det ut. När jag köpte min diesel betraktades den närmast som en miljöbil. Dess förhållandevis låga koldioxidutsläpp skulle rädda världen, sa man.
Rent allmänt har dieslar traditionellt haft högre driftsäkerhet, eller kanske snarare längre körsträcka innan man får problem. Hur det är med dagens betydligt effektstinnare dieslar vet jag inte. Den femcylindriga dieseln jag har nu har inte hunnit till samma miltal som den förra femcylindriga bensinaren gav upp vid. Får se om jag hinner dit innan jag ger upp den.
Jag har inte köpt bensin på länge, men jag såg idag att du har rätt i att det skiljer 20%, och då blir kostnaden snarlik, om jag jämför vad den här och förra bilen tog. Men då är den här en fyrhjulsdriven med automatlåda och är 400 kg, så jämförelsen haltar lite. Därav inget dubbelmassesvänghjul heller.

Var det vid Kållered det var en stor brand, eller varför stod de där? Personligen har jag sällan mindre än halv tank, men det är inte alla som gör så, det är klart.
Partikelfiltret rensar sig självt på min bil.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1508379
Volvoold skrev:
Maqqann skrev:Min T4 har visserligen 190hk men jag brukar ligga på 0.7-0.8 blandad körning.


Tapatalking with iPhone 12 Pro
Är den manuell, eller automatisk?
Manuell


Tapatalking with iPhone 12 Pro
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]