Sida 1 av 1

V70 d2

Postat: tis 14 jun 2022, 13:34
av Karaji
Nyligen köpte en v70 2015 som det har gått 9500 mil , har olje läckage och under körningen har lite vibration , finns det koppling mellan oljeläckage och den skakningen ?

Re: V70 d2

Postat: ons 15 jun 2022, 08:59
av apersson850
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna svara på det utan att veta var oljan läcker ut? Det är nog svårt nog även efter att veta det, kan jag föreställa mig.

Re: V70 d2

Postat: tor 16 jun 2022, 12:28
av Karaji
idag fick info av mekonomen att oljan läcker från vevaxeln , packboxen från motosidan . vad kan vara orsaken på en volvo som har gått 9000 mil ?

Re: V70 d2

Postat: tor 16 jun 2022, 21:01
av apersson850
Låter ju inte speciellt troligt att det skulle ha med vibrationer att göra. Om den inte hamnat konstigt på något sätt, men då skulle jag snarare förväntat mig att det sprutar ut, inte läcker.
Varför den läcker är inte gott att veta. Jag har haft en packbox som läckt på min XC70, men det var till vakuumpumpen. Otur, kanske?

Re: V70 d2

Postat: fre 17 jun 2022, 08:57
av Karaji
Tack för svaret ! just det , det kan vara otur , någon mekaniker sa det kan vara olje över gräns så att motoren pressar oljan och när det finns mer olja i motoren , under press hamnar från här och där !

Re: V70 d2

Postat: fre 24 jun 2022, 11:22
av S6024t
Byt mekaniker,vilken stolle,,möjligen en igensatt vevhusventilation kan trycka ut olja...

Re: V70 d2

Postat: fre 24 jun 2022, 12:47
av MrCougar
Förutsätter att verkstan har kollat vevhus vent så den är ok samt oljenivån. Men om det blir kostsam operation med demont mont vxl + koppling för byte av packbox kan man ju alltid testa ett oljebyte och gå upp ett steg i viskositet samt pytsa i 3 % omega 917

Re: V70 d2

Postat: mån 27 jun 2022, 16:30
av linkan62
Att packboxen skulle läcka mellan motor o låda har jag inte hört. Däremot är det ganska vanligt att packboxen läcker vid vevaxelhjul. Dvs på kamremssidan. Enkelt att byta när man väl har demonterat kamremen. Nu har du inte riktigt nått upp till vare sig miltal eller ålder på remmen och fixar du inte själv så skulle jag byta kamremskitet iaf. Detta förutsatt att läckaget kommer därifrån. Annars är denna franska delikatess en mycket pålitlig motor som håller i många mil. Sitter i många olika modeller såsom V70, V50, V50. Å givetvis i PSA gruppens egna modeller. Sen finns den hos Ford, Mazda o kanske nått mer märke.

Var dock noga med oljebyte. Oljan ska också ha rätt specifikation. Själv byter jag efter 1000 mil i min D2a. Lite överdrivet kanske men inga stora pengar i sammanhanget.

När det gäller skakningar/vibrationer. Ja då är frågan när, gaspådrag? Stillastående? Osv