Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500625
Hej. Har köpt en V70 2.0F där tomgången varierar enligt felkodläsaren 820-900 rpm. Nominellt värde är 848 rpm. I övrigt går bilen bra. Bilen har gått 17000 mil och bara körts på bensin. Kan tveka vid start om man stoppar vid korsning eller rödljus och ska iväg. Bilen visar inga felkoder på min läsare eller på två olika verkstäder. Har haft bilen inne tre gånger på verkstad för felsökning utan resultat. Det jag gjort är i ordning bytt främre lamdasonden utan skillnad. Sedan rengjordes gasspjället till absolut rent. Ingen förbättring. Bytt tändstift utan förbättring. In på verkstad men inga felkoder så man vet inte. Kollar gasspjället igen och absolut rent. Tar upp och tittar på drev och släpkontakter i spjället. Ser helt ok ut. Kontrollerat tjuvluft med startgas av mig och på verkstad. Inga fel upptäcks. Nu idag har jag bytt tomgångsregulatorn eller luftregleringsventil som det också kallas. Som väntat ingen skillnad på tomgången. Vill helst inte åka till Volvo men får väl ta den citronen om nån av er inte har ett ett tips som jag kan utföra.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]