Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500320
Hej!
Har ett irriterande ljud från gallret ovanpå instrumentpanelen när jag kör defrostern, gallret med larmdioden i. Trycker jag ner gallret i vänstra hörnet tystnar det. Tänkte plocka upp gallret och se vad det kan vara. Men hur får jag upp det? Har försökt att bända lite men det sitter rätt hårt och hittar inga instruktioner på hur man får loss det.
Verkar inte vara det klassiska problemet som man löser med gummislang.
Bilen är en XC70 från 2011.
Tacksam för svar!
#1500454
MulleMeck1978 skrev: tor 26 maj 2022, 20:51 Tack, men fel del. Jag menar gallret ovanpå instrumentpanelen där larmdioden sitter i mitten av gallret. Försökte söka på sidan du länkade men vet inte vad delen heter så svårt att få träff.
Du tänker på denna? http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -47747087/ den i mitten(där larmdioden sitter), Det går säkert.. men då behöver du riva hela instrumentpanelen, Jag kan inte heller se ur skiss/ritning att det går att ta bort själva gallret heller, alltså finns den inte som reservdel utan enbart komplett instrumentpanel
#1500458
Se bifogad bild (om jag lyckades bifoga den) men ja, gallret som jag först trodde var en högtalare, centerhögtalaren satt där på äldre XC70 men som det blåser luft ur när man kör defrostern. Låter ju inget kul att riva hela instrumentpanel…
Bilagor
6D073332-DEB9-42B8-BD9B-6E822DB971DB.jpeg
6D073332-DEB9-42B8-BD9B-6E822DB971DB.jpeg (2.71 MiB) Visad 751 gånger
#1500464
Jag har googlat runt som en galning men hittar ingenting. Men på något sätt måste det ju sitta fast och då borde det också gå att ta loss. Risken är ju att man måste göra det underifrån. Tycker att det lättaste sättet borde vara att trycka fast den ovanifrån. Men det kanske inte Volvo tyckte.
#1500467
För att förklara enklast.
Själva "metallgallret" som fungerar som utloppskanal är dubbelvikt längst hela kanten på utloppskanalens plast. Den går inte att ta bort. Utloppskanalen är sedan plastsvetsad och är en del av instrumentbrädan. Metallgallret är monterat före innan man gjuter på skumgummit dessutom.
Du kanske kan pressa/böja gallret tajtare om du tar ut instrumentbrädan.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]