Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
#1500214
Hej
Var in med min 2008 v70 till volvo idag.
Då bilen är allmänt slö, och har stoppat någon gång.
Står ett par minuter så startar den igen utan problem.
De felsökte på den sen kom dom och sa att det är ingen ide att laga den då det kommer kosta 25000 kr minst.
Felkoder ECM-p000102 , ECM-P000100 , ECM-P000200 , ECM-P008985 , ECM-P009022.
Det är bränslerelaterat mena han och man måste börja med att ta ned tanken och byta tankarmaturen att börja med, det kosta 14000.
Sen gå framåt och felsöka, så de räkna med minst 25 papp.

Någon som har en aning här vad som kan ställa till det, eller är det bara den sura vägen med att köpa ny bil som gäller?

Volvo kan inte läsa ut diesel tryck när datan är på?
De menade att man var tvungen att montera på manometer på ledningen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1500225
@StefanT5, Bränslepump alltså? Fick 2019 eller så ett prisförslag på en förvisso V60 T4f hos Bilia på 7000kr men beställde en lågmilare från bildelsbasen och lät en minde men pålitlig mek byta, ca 3000 eller så blev det. Har med sett prisförslag uppåt de du nämner men bör ju gå att få ner om man vill byta den.

Hade nog letat upp en annan mek docksom felsöker lite mer än att börja byta delar om möjligt

Skulle det kunna vara som här annars?
viewtopic.php?f=56&t=72170&start=40
av HakanF
#1500272
Micce1980 skrev:
Micce1980 skrev:@StefanT5,
Skulle det kunna vara som här annars?
viewtopic.php?f=56&t=72170&start=40


Detta borde vara enkelt att kontrollera skaffa en billig obd2 läsare elm327 med blåtand och appen "Car Scanner ELM OBD2" och kolla livedata från de olika givarna till man hittar vad som inte svarar eller visar helt fel.
https://www.youtube.com/c/AlanBrownOBD2/videos
Användarvisningsbild
av StefanT5
#1500280
Ja jag blev lite irriterad att dom hellre vill börja byta delar.
Det är flera koder alla mot bränsle.
Jag får en känsla att det är kabel skav men det trodde inte volvo.
Har haft in den för flera år sedan på grund av den klassiska kabel stammen vid batteri hyllan som har blivit skavd.
Är ju inte lätt när jag är i norge under veckorna och sambon behöver bil.
Ska dra med bilen till norge till veckan så får jag se på den själv, för vill inte lägga 25 lapp på delar som ska bytas som kanske inte ens är.
Användarvisningsbild
av StefanT5
#1500484
Tog en snabb titt idag.
Tog ned diesel filtret.
Det var helt tätt.
Helt ihoptryckt.
Nu blir jag ändå mer irriterad om det nu är detta som ställt till allt och Volvo ville börja med att byta armaturen i tanken.
Byte av filter imorgon så får vi se.
Användarvisningsbild
av StefanT5
#1500764
Bytte filter.
Har även haft ned tanken då silen på pumpen i tanken var tät.
Men felkoder ligger än.
Står att nu på verkstad för att ta en diagnos.
Dock inte Volvo verkstad då jag fick det svaret som jag fick.
Se om det är sensor fel eller kabel fel.
Får nu gott med diesel fram enligt datan men felkod är kvar
Användarvisningsbild
av apersson850
#1500860
En del felkoder försvinner inte av sig själva, antingen inte i första taget eller aldrig. Men du har kanske raderat den och den återkommer - är det så du menar?
Användarvisningsbild
av StefanT5
#1500942
Ja jag har raderat.
Men fått ett fel till nu.
Verkar som diesel rinner tillbaka efter filter byte.
För första startförsöket när den stått en timme så går startmotorn bara runt utan att den startar.
Andra försöket smäller den igång direkt.
Ser inget läckage, på något ställe.
Vet inte om det finns en backventil i systemet på en plats fall det är smuts i den.

Imorgon ska jag förbi verkstaden och se hur det gått.
av HakanF
#1500964
Kan vara så att något hände når du hade ur pumparmaturen ur tanken tex slangbrott eller att backventilen get upp.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]