Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beffe
#1500187
Hej!

Vår Volvo V70 2.0F – 10 beter sig skumt - igen…

Det började med att motorlampan tändes (plötsligt kan den slockna och vara släckt i flera veckor sedan tänds den igen), i samband med detta kom symtomen:

1. Fruktansvärt slö! Rycker, svajar och liksom tvekar när man ger gas.
2. Törstigare än vanligt

Har fått felkoderna P200800, P212100 och P212700.

Jag har rengjort gasspjället samt gått över alla slangar i motorrummet med startspray för att se om där är något läckage, men icke.

Jag har läst så mycket jag kunnat om detta och det verkar finnas två riktiga klassiker: gasspjället och ”magnetventilerna”.

Någon som vet om man kan felsöka dessa ventiler på något sätt?

Någon som har något förslag på annat jag kan testa?
av Beffe
#1500708
frippe64 skrev: tis 24 maj 2022, 23:06 Byt:
viewtopic.php?f=31&t=147364
Tack! Fick låna svärfars multimeter och har nu försökt mig på att mäta upp efter bästa förmåga....
Den främre ventilen visade ca 32 ohm. Den bakre (närmst torpedväggen) visade noll och inget! Jag tolkar detta som att den är helkass och kanske har jag hittat anledningen till den dåliga motorgången :)
Ska prova byta dessa magnetventiler så snart som möjligt, återkommer med resultatet!
#1513031
Glömde ju återkoppla!

Efter att jag bytat magnetventilerna så försvann alla ryckningar och tveksamheter :-)

Motorlampan har varit släckt sedan jag gjorde bytet *ta i trä*

Tack alla för tipsen!

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]