- lör 21 maj 2022, 21:11
#1499909
Det senaste halvåret har min bil, XC70 D5 (230) 2012, drabbats av orkeslöshet vid enstaka tillfällen. Någon gång i månaden, ungefär.
När jag kör landsväg kör jag nästan alltid med farthållaren. Då har bilen plötsligt börja tappa farten. Inte så att den gått ner på tomgång, men farthållarens gaspådrag har inte räckt till för att hålla farten. Om jag då gasat lite manuellt kunde bilen växla ner ett steg, men fortfarande ingen kraft. Bara högre varvtal. Gasar jag lite till växlar den ner ett steg till, men fortfarande hände inget med farten. Inte förrän jag manuellt tryckt ner gasen nära kick-downläget har motorn plötsligt vaknat till och gått som vanligt igen.
Efter detta kunde den gå precis som vanligt i en månad, eller i en halv minut, innan det var dags igen. Vanligtvis inte mer än två-tre gånger vid samma tillfälle, dock.
Detta började sent förra året, så det har inte varit aktuellt att dra husvagn förrän det blev dags att arrangera orienteringstävling i början på april. Då drog jag både husvagn och arbetsbod. Plötsligt började problemet visa sig flera gånger på en mil. Men efter detta gick den utan problem, och utan husvagn, förvisso, i en månad. Tills det var dags för drygt 50 mil med husvagn på en helg. Ibland kunde den tappa farten tio gånger på några mil, sedan gå ordentligt några mil, innan det var dags igen.
Inga meddelanden eller varningslampor i instrumentpanelen. Gaspedalen reagerade den uppenbarligen på, för den växlade ju ner.
Koll av felkoder gav inget specifikt att ta på, men Volvo har tydligen gått ut med ett meddelade som säger att om bilen beter sig så här, utan uppenbar orsak, ska man prova att byta TMAP-givare. Det är alltså temperatur- och tryckgivaren efter laddluftkylaren. Vid koll av dess mätvärden var de inom det förväntade området, men ändå orealistiska, för den visade laddtryck även innan motorn startats.
Efter byte av givaren har bilen gått vettigt i en vecka. Det kunde den göra innan också, men idag har jag dragit husvagn i tio mil och den gick precis som den ska hela tiden.
Problemet tycks alltså vara löst. Det här skriver jag bara för den som till äventyrs råkar ut för samma sak. Det tycks inte vara helt ovanligt.
När jag kör landsväg kör jag nästan alltid med farthållaren. Då har bilen plötsligt börja tappa farten. Inte så att den gått ner på tomgång, men farthållarens gaspådrag har inte räckt till för att hålla farten. Om jag då gasat lite manuellt kunde bilen växla ner ett steg, men fortfarande ingen kraft. Bara högre varvtal. Gasar jag lite till växlar den ner ett steg till, men fortfarande hände inget med farten. Inte förrän jag manuellt tryckt ner gasen nära kick-downläget har motorn plötsligt vaknat till och gått som vanligt igen.
Efter detta kunde den gå precis som vanligt i en månad, eller i en halv minut, innan det var dags igen. Vanligtvis inte mer än två-tre gånger vid samma tillfälle, dock.
Detta började sent förra året, så det har inte varit aktuellt att dra husvagn förrän det blev dags att arrangera orienteringstävling i början på april. Då drog jag både husvagn och arbetsbod. Plötsligt började problemet visa sig flera gånger på en mil. Men efter detta gick den utan problem, och utan husvagn, förvisso, i en månad. Tills det var dags för drygt 50 mil med husvagn på en helg. Ibland kunde den tappa farten tio gånger på några mil, sedan gå ordentligt några mil, innan det var dags igen.
Inga meddelanden eller varningslampor i instrumentpanelen. Gaspedalen reagerade den uppenbarligen på, för den växlade ju ner.
Koll av felkoder gav inget specifikt att ta på, men Volvo har tydligen gått ut med ett meddelade som säger att om bilen beter sig så här, utan uppenbar orsak, ska man prova att byta TMAP-givare. Det är alltså temperatur- och tryckgivaren efter laddluftkylaren. Vid koll av dess mätvärden var de inom det förväntade området, men ändå orealistiska, för den visade laddtryck även innan motorn startats.
Efter byte av givaren har bilen gått vettigt i en vecka. Det kunde den göra innan också, men idag har jag dragit husvagn i tio mil och den gick precis som den ska hela tiden.
Problemet tycks alltså vara löst. Det här skriver jag bara för den som till äventyrs råkar ut för samma sak. Det tycks inte vara helt ovanligt.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.