Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1499909
Det senaste halvåret har min bil, XC70 D5 (230) 2012, drabbats av orkeslöshet vid enstaka tillfällen. Någon gång i månaden, ungefär.
När jag kör landsväg kör jag nästan alltid med farthållaren. Då har bilen plötsligt börja tappa farten. Inte så att den gått ner på tomgång, men farthållarens gaspådrag har inte räckt till för att hålla farten. Om jag då gasat lite manuellt kunde bilen växla ner ett steg, men fortfarande ingen kraft. Bara högre varvtal. Gasar jag lite till växlar den ner ett steg till, men fortfarande hände inget med farten. Inte förrän jag manuellt tryckt ner gasen nära kick-downläget har motorn plötsligt vaknat till och gått som vanligt igen.
Efter detta kunde den gå precis som vanligt i en månad, eller i en halv minut, innan det var dags igen. Vanligtvis inte mer än två-tre gånger vid samma tillfälle, dock.

Detta började sent förra året, så det har inte varit aktuellt att dra husvagn förrän det blev dags att arrangera orienteringstävling i början på april. Då drog jag både husvagn och arbetsbod. Plötsligt började problemet visa sig flera gånger på en mil. Men efter detta gick den utan problem, och utan husvagn, förvisso, i en månad. Tills det var dags för drygt 50 mil med husvagn på en helg. Ibland kunde den tappa farten tio gånger på några mil, sedan gå ordentligt några mil, innan det var dags igen.

Inga meddelanden eller varningslampor i instrumentpanelen. Gaspedalen reagerade den uppenbarligen på, för den växlade ju ner.
Koll av felkoder gav inget specifikt att ta på, men Volvo har tydligen gått ut med ett meddelade som säger att om bilen beter sig så här, utan uppenbar orsak, ska man prova att byta TMAP-givare. Det är alltså temperatur- och tryckgivaren efter laddluftkylaren. Vid koll av dess mätvärden var de inom det förväntade området, men ändå orealistiska, för den visade laddtryck även innan motorn startats.
Efter byte av givaren har bilen gått vettigt i en vecka. Det kunde den göra innan också, men idag har jag dragit husvagn i tio mil och den gick precis som den ska hela tiden.

Problemet tycks alltså vara löst. Det här skriver jag bara för den som till äventyrs råkar ut för samma sak. Det tycks inte vara helt ovanligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1499934
Bra att den verkar fungera som den skall nu! Man kan jämföra värdet mellan tmap, map och absoluttrycket. Med avstängd motor skall de tre vara i princip samma värde.
Jag bytte tmap på min bil för en tid sedan, men jag hade en felkod, som pekade på egr, men ändå :) Ny tmap och problem solved…
av HakanF
#1499947
Hur såg givaren ut? Var den full med sot eller såg den ok ut?
Jag har haft ut min och rengjort några gånger för att jag tror det ger bättre förutsättning för givaren.
#1500004
Jag obducerade den faktiskt, för att se hur den såg ut inuti. Det fanns inget fel alls som gick att hitta med okulärbesiktning. Rent och fint i alla vrår. Men fel visade den.

Ytterligare fem mil med släp med kapellet uppe idag. Inga problem. Jag betraktar problemet som löst tills något annat dyker upp! Givaren hade ändå fungerat i 36000 mil, så helt oduglig kan jag ju inte säga att den är.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]