Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499425
Hej,
Har en Volvo V70 1,6d från 2011 som gått snart 20k mil. Problemet är att den inte vill kyla på passagerarsidan. Men funkar strålande på andra sidan. Det är precis som de inte går att ställa värmen på passagerarsidan. När Volvo felsökte de, hittade dom felkod CCM-B108287. Dom kom fram till "krävs byte av spjällmotor höger sida i första hand".
Så dom bytte Elmotor ( VO 31348271) nu blir de i alla fall fläkt/blåser. Men de kommer ljummen luft.

Någon skrev de skulle finns någon givare bakom instrumenteringen på höger sida. Funderar på om man ska byta den ?
Har ni några tips annars vad man ska börja med ?

Bild
Senast redigerad av 1 Hermott, redigerad totalt 0 gånger.
#1499460
Förr fanns det givare vid bägge sidor. De har tydligen förenklat på senare tid, så de nöjer sig med en givare, och istället vet de att om man har denna gemensamma temperaturen och ställer spjällen si och så, då blir det den önskade temperaturen vid respektive sida. Så det är inte säkert du har en givare separat för passagerarsidan.
Däremot har jag läst om folk som haft allmänt dålig kylning, på grund av för lite kylmedia i systemet (pytteliten läcka). Då räckte det till förarsidan men inte passagerarsidan.
av Hermott
#1500120
Hej igen,
Nu är spjäll motorn till höger sida bytt och kalibrerad med Vida på en verkstad. Fortfarande är motorn hel död. De händer ingenting när man rör tempen, och man ser motorn reagerar inte.
Den sätter felkod både på spjäll-motor defroster samt spjäll-motor höger temp trots att båda är bytt samt kalibrerade.

Vad ska man börja med att byta här näst, bilverkstaden sa att jag kunde ställa bilen där. Så kunde dom försöka felsöka buss-systemet vad de är som gör detta. Fick även höra att de kunde vara manöverpanelen i mitten som kunde vara kass. Men att de inte var ett särskilt vanligt fel.

Alla tips är välkomna :)
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]