Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498930
Hej,

Har en V70 2,4D, 2009 automat, som passerat 30,000 mil. När man kör på höga växlar (4,5,6:an) och lågt varvtal (1300-1500 v/m) och låg hastighet runt 70-80 k/h så vandrar varvtalsmäteren upp/ner mellan 1300-1500 v/m och det rycker från automaten. När man kommer strax över 80 k/t så försvinner både ryckandet och vandrandet av varvräknaren.

Någon här som känner till vad som orsakar detta beteende och ev. lösning?

Tack på förhand.
#1498943
Vilket växelläge har du då? Drive eller något annat?
Vid de varvtalen kommer lådan att gå in och ut ur lockupläge, beroende på belastning.
Hur ofta har du bytt olja i automatlådan? Efter så många mil gör det stor skillnad på hur den växlar, kan jag se av egen erfarenhet.
#1499021
Tack för svar,

Jag kör då i vanliga automatläget, Drive.

I min ägo har lådan varit inne på sköljning en gång (troligen är det enda gången för denna bil) då hade den passerat 22000 mil, nu har den rullat 8000 mil till, så ja, en sköljning hade troligen inte skadat. Men kostar ca 4,500: - och är ju en slant att chansa med.

Vad tror du om att plocka bort automatens oljepanna och byta filtret innanför? (tror den har ett)

Vad kan det vara som gör att varvtalet inte håller sig stabilt just vid dessa låga varv? Kan det finnas någon givare/sensor som behöver bytas relaterat till varvtalsinformationen? Att det rycker från automaten kanske beror på att den får fel information av varvtalet och då inte riktigt vet vad den ska göra...???

Många frågor, kanske börjar lådan ge med sig... men växlar ju fint både upp och ner.
#1499030
Det är kanske inte samma fenomen som jag ser med min bil. De här automatlådorna har momentomvandlare, som även fungerar som hydraulisk koppling. Den är flexibel till sin natur. Med konstant fart på bilen kan motorns varvtal variera, beroende på belastning. Den här hydrauliska nedväxlingen är förknippad med en uppvärmning av oljan i momentomvandlaren. Uppvärmning är samma sak som förluster. För att minska på dem finns en mekanisk koppling, så kallad lockup, som låser momentomvandlaren. Den försöker lådan hålla låst så mycket som möjligt, i bränsleförbrukningens heliga namn. Men när motorn går på låga varvtal, då vibrerar den mer, särskilt om det är en diesel. Därför kan de här lådorna gå med limited-slip lockup, vilket i praktiken innebär att de släpper lite på lockup när belastningen är låg. Eftersom belastningen är just låg blir det inte mycket förluster ändå. Att kopplingen inte är stum då gör att momentomvandlaren dämpar bort en del av vibrationerna. Ökar du gaspådraget i det läget sticker varvtalet upp, eftersom låsningen inte är fullständig. Men då ökar förlusterna, och styrenheten prioriterar ekonomin, så den låser igen. Varvtalet sjunker och farten ökar. Så även vibrationerna, men eftersom farten ökar minskar de på grund av det.
När farten ökar släpper du, eller farthållaren, på gaspådraget (om avsikten inte var att öka farten, utan bara bibehålla den), belastningen minskar, lockup släpper lite, varvtalet ökar trots att farten är konstant eller rent av minskar.

Så här fungerar det när allting är som det ska. Varvtalet är oroligt trots att farten än närmast konstant. Min första tanke var att om din låda hugger när lockup går i och ur, på grund av skitig olja, då kan du få ryckningar när det här fenomenet pågår. Men det brukar hända runt 50 km/h på min bil, inte upp till 80 km/h. Så det kan vara något annat du har besvär med.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]