Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miken
#1498737
Hejsan

Tycker att sidokjolarna på min xc70 2016 har börjar hänga lite i bakkant så kröp under för att kolla och fästet näst längst bak är det bara ett hål igenom plasten och in i tröskeln ser ut som det ska sitta något clips ? Men ser inte ut som övriga fästpunkter? Frågade på volvo och dom kunde inte hitta någon sprängskiss och antog att det säkert bara var ett dräneringshål vilket jag absolut inte kan hålla med om för trycker man upp plasten vid hålet så sitter den snyggt. Någon som har någon aning ?
#1498934
Volvo har sprängskisser för detta och det ska sitta clips som håller kjolen. Du har inte bifogat några bilder så det går inte att bedömma vilka clips det gäller.
#1498948
Enligt Volvo kan man inte se vilken nit som skall sitta där enligt sprängskissen som finns men jag fick svar av volvos skadeverkstad och det skall vara plastnit 9133417 för er som undrar
#1499365
Tog en bild på min bil och till vänster syns clipset på plats men till höger saknas det. Det saknas 2 st clips på respektive sida.

Ska clipsen bara tryckas dit eller krävs något särskilt för montering?
Bilagor
IMG_1502.jpg
IMG_1502.jpg (2.85 MiB) Visad 1172 gånger
#1499367
Dom där ska väl bara tryckas dit vid montering,det är väl ett centrumstift som ska tryckas in efter man tryckt fast clipset. Dom där brukar snäppa av/lossna för att man lyfter bilen på plastkjolarna på verkstäder som inte använder urtagen och då ryker dlipsen när trösklarna rör sig.
#1500423
miken skrev: tor 12 maj 2022, 18:38 Enligt Volvo kan man inte se vilken nit som skall sitta där enligt sprängskissen som finns men jag fick svar av volvos skadeverkstad och det skall vara plastnit 9133417 för er som undrar
Jag beställde plastnit med detta artikelnummer och fick de på bilden. Är det verkligen rätt typ av nit?
Bilagor
IMG_1557.jpg
IMG_1557.jpg (994.43 KiB) Visad 863 gånger
#1500746
Som det har nämnts tidigare så är det olika clips. Min servicetekniker på Volvo hänvisar till 30648141 som det vita clipset jag saknar. Det verkar även stämma bättre med bilden på min egen bil.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)