Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498653
Har ett par funderingar.

1)När motorn är kall och man startar så har den ju förhöjd tomgång. Är ju bra på vintern vid kall väderlek men nu när det är varmt. Skulle åka hem från jobbet, bilen stod ute i solskenet hela dan. Sen när man startade så har den ju förhöjd tomgång, ca 1500 rpm i ca. 30 sek eller lite mer. Känns lite avigt, ska det vara så?

2)Samma situation, står ute hela dan i solskenet. När man trycker på fjärren för öppna så drar en fläkt igång. Verkar inte blåsa något inne i bilen. Vad är det för något?

3) Vad har ni för soppaförbrukning under normal landvägs körning, mestadels 70 väg? Min låg i vintras på ca. 1.19 l/ mil men har nu minskat till ca 1.14 l/mil med sommarhjulen. vad har ni för siffror. Sommarhjulen har dimensionen 225/50x17 och vinterdäcken hade samma.

Har annars fått iordning på det mesta som parksensorer bak, handbromslampa, blinkersspak, strålkastaren fram med mera.
#1498656
1. Den kör för att få upp temperaturen på katalysatorn, för att den ska börja jobba (vid runt 5-600 grader), så yttertemperaturen har ytterst marginell inverkan.

2. Det är för att blåsa ur gaserna från inredningen, den ska egentligen sluta gå efter några år, men en del verkar den ha börjat på igen av någon anledning.
Skulle vilja skrämma igång min igen, om inte annat bara för att få ner ett par grader innan man sätter sig :oops:

3. Ligger runt 1.15k/mil med etanol i motorvägshastighet, så ditt låter rätt högt. Kör på 235/40/19 på sommaren.
#1499199
Ungefär samma för mig som vad Steffe3 säger. Jag har exakt denna modell, enda skillnaden mot "standard" är att det finns BSR motoroptimering steg 1 installerat. Dvs endast en något modifierad mappning som petar upp effekt och vridmoment en hel del.

Förhöjd tomgång kring 30 s, samma här.

Kupefläkten som drar igång när man låser upp bilen och det är någorlunda varmt ute: samma här, lustigt nog började den med detta för några år sedan eller att jag inte tänkt på det tidigare. Annars en funktion som tydligen ska deaktivera sig efter några år från ny. Som jag ser det, klart vettig funktion om man har tid att låta den köra säg en minut. Stänger av sig efter ca en minut eller när man öppnar dörrar eller baklucka.

Bensinförbrukningen är litet annorlunda på min men beror enormt på körmönster och hur man behandlar gaspedalen, planerar körningen osv. På långresor med blandat 70-90 och 110-120 med medelhastighet 98-100 km/h så ligger den typiskt på 0,70- 0,72 l mil. Blandar man in litet stadskörning och kortare sträckor i mixen så ligger den uppåt 0,82 l/mil, medelhastighet 62 km/h nyss kollat som mätt under en längre tid. Enbart kortkörningar stadstrafik under vintern, under milen per gång, här drar det iväg till dryga litern typ 1,03. Motorvärmare har jag men använder den nästan aldrig tyvärr.

Vinterdäck eller sommardäck tycks inte spela någon större roll, ovanstående siffror är från senaste vintersäsongen med de utmärkta Goodyear Ultragrip 2 i 255/55R16 99T XL (dubblösa). Sommar kör jag med lika utmärkta Michelin Primacy 4 (FSL) 225/50 R17 98Y, även detta däck med lågt rullmotstånd.

Enda jag gjort med bilen är att ha fått bytt oljan ordentligt i automatväxellådan vid ca 14k mil möjligt att det kan spela viss roll men är väl mest på växlingens kvalitet och upplevelse - var litet hård men blev perfekt en tid efter bytet.

Kör alltid med 98 oktan eftersom det rekommenderas av BSR.

Har man problem med hög bensinförbrukning så kan det vara idé att kolla senaste besikningsprotokoll, undersöka om förbränningen är fullständig vid varmkörd motor. Besiktigade igår och siffrorna var helt perfekta dvs CO: 0,0, CO 2500: 0,0, HC: 0, Lambda 1,00. Finns avvikelser här kan det vara idé att få motorn undersökt.

En annan grej som har stor betydelse är att bromsar inte får ligga an det allra minsta, hade litet problem med det härom året pga ruttna bakbromsar men fixade det.
#1499222
Steffe3 skrev:Det missade jag att skriva, även min är trimmad. Dock via TM Chiptuning (ska leverera 271HP/430NM, men har inte bänkat).

Kan tänka mig att BSR ger något liknande?
Inte riktigt lika mycket som du visar men det är verkligen en enorm skillnad i upplevd prestanda. Bokstavligen som natt & dag. Den kraftiga vridmomentsökningen gör att bilen inte behöver växla ner och joxa så mycket, kraften räcker även för litet mindre backar på högsta växeln betydligt oftare. Bara detta kan ha en positiv effekt på förbrukningen.

Sedan att man har tillgång till en betydligt ökad effekt vid kickdown är ju mycket trevligt, grymt stark och typist går antispinn in och hejdar. Enda man kan klaga på är att det blir en del torque-steering effekter, litet som att tygla en vildhäst när man drar på. Men sker inte så ofta och man lär sig hur hantera.

Tar man det lugnt och fint blir man belönad med synnerligen behagliga prestanda, en dutt på gasen och du är om utan att den ens byter växel.

Man bör ha i minnet att denna växellåda Aisin-Warner AWTF-80 SC inte klarar mycket mer än 400 Nm, kanske 420 kan vara ok men dumt övertrassera.
Skärmavbild 2022-05-14 kl. 20.59.45.png
Skärmavbild 2022-05-14 kl. 20.59.45.png (562.96 KiB) Visad 841 gånger
#1499229
Ser ju riktigt trevligt ut! Men som sagt, aktuell automatlåda klarar inte så väldigt mycket mer än man tar ut i BSR-optimeringen så man får känna sig nöjd med detta. Verkligen en enorm skillnad mot original.

Känner du av dessa "torque steering"-effekter? Tycker det är litet störande men visst, hanterbart. Frugan gillar det absolut inte kan jag säga.
#1499233
Lite nya bussningar/länkarmar så löser sig väl torque steer? Tycker inte de är någon nämnvärd sådan på min. Men kommer ifrån Saabar som är värre om det är slitet.

Till OP släng i nya tändstift och rengör spjällhuset. Du ligger väl lite hög i förbrukning. Kommit ner i 0.77 långsamt på landsväg, men annars alltid över 1.15 medelförbrukning mestadels stadskörning. 95 oktan + en skvätt etanol då och då. Med BSR mjukvara o stänkskydd.

De seriösa optimerings firmorna anpassar ju vridet efter automat/manuell låda. Finns ju inte jättemycket mer att ta ut än BSR gör med original turbon. Med större IC så går det väl kanske att ta ut lite till utan att insugstempen påverkas för mycket.
#1499289
Leopold skrev:Man bör ha i minnet att denna växellåda Aisin-Warner AWTF-80 SC inte klarar mycket mer än 400 Nm, kanske 420 kan vara ok men dumt övertrassera.
Volvos egen optimering (Polestar) till 5-cylindrig diesel ger som mest 470 Nm. Det sitter samma sorts växellåda i den.
#1499290
Hitta något gammalt(2005) dokument som säger att lådan är byggd för 450Nm. https://www.jstor.org/stable/44725152
Verkar dok tåla lite högre NM vid växlingar på lägre varv under (6000)
Den har ju uppdaterats någon gång genom åren, när oljan byttes bla.
Frågan är om man märker skillnad på BSR och Autotechs (Göteborg) mjukvara.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen