Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1508249
rosefors skrev: tor 11 aug 2022, 01:29
Eftersom motorförsäkringar inte längre gäller är det extremt viktigt att kolla upp att kolvarna blivit bytta på bilen man är intresserad av, om det är en 2016 eller äldre VEA, om man inte på annat sätt kan bekräfta att motorn i fråga inte har den oljeringsdesign som är orsaken till problemet och så småningom drabbar alla bilar. Kan man inte bakgrundskolla detta så gör man bäst i att kika på en annan bil.
Beror nog på vilken försäkring, min hade tagit det om åf ej åtgärdat. Kommer göra en förlängning på gällande maskinskada med ;-)
av rosefors
#1508265
Cotag skrev:Skulle du vilja dela källan på " så småningom drabbar alla bilar"?
Min uppfattning är att det rullar massor av tidig version av VEA utan nämnbara problem med oljekonsumtion, inklusive min egen på 20k+ mil.
Felet beror inte på att något oväntat med viss frekvens går sönder utan på att samtliga bilar i ett produktionsintervall har en annan designlösning på oljeringarna än vad som användes innan och efter produktionsintervallet. Därför är det bara en tidsfråga innan dom oljeringarna blir igensatta om man har en bil med aktuell designlösning. Precis samma som med igenkoxade insugsrör på somliga TFSI-audi som i runda slängar kostar lika mycket att åtgärda. Ett helt orelaterat fel men drabbar likväl alla bilar.

Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt. När respektive motor fick dessa oljeringar vet jag inte men det verkar som att framför allt alla VEA 2015 och 2016 omfattas, åtminstone alla DrivE bensinarna från 2015.5.

Att försäkringen inte täcker det längre beror på att maskinskadeförsäkringarna i regel gäller för fordon som är upp till 8-10 år eller 15-17000 mil, och dom gränserna borde de flesta volvobilar som omfattas av problemet ha passerat vid det här laget, eller gör det inom kort. Alltså är det sista rycket att få det åtgärdat nu, eller göra sig av med bilen pronto om det inte är löst.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1508294
"Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt."
Har du en tillförlitlig källa på det mer än ditt eget tänkande och tyckande?
av rosefors
#1508297
Cotag skrev:"Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt."
Har du en tillförlitlig källa på det mer än ditt eget tänkande och tyckande?
Visst. Absolut. Källan är VIDA. Ta valfri bil från 2015 och slå upp den så kommer du se att alla har samma artikelnummer på kolvringarna till skillnad från 2017 som är annorlunda.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1508305
Det är påståendet att "Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt." som jag vill att du ger källa på.
Jag antar att du menar från 2013-15 när jag försöker tolka ditt svammel?

Att det är skillnad på ringar/kolvar ( och mycket annat för den delen) i motormodeller före och efter någon gång runt -16 är det antagligen ganska få som säger emot.

Vilken "generation" av ringar/kolvar tänker du att min VEA (tidig -14) har?
av rosefors
#1508315
Cotag skrev:Det är påståendet att "Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt." som jag vill att du ger källa på.
Jag antar att du menar från 2013-15 när jag försöker tolka ditt svammel?

Att det är skillnad på ringar/kolvar ( och mycket annat för den delen) i motormodeller före och efter någon gång runt -16 är det antagligen ganska få som säger emot.

Vilken "generation" av ringar/kolvar tänker du att min VEA (tidig -14) har?
Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att jag inte vet vet när Volvo började använda sig av dom berörda lågfriktionsoljeringarna på respektive motortyp utan bara sagt att alla VEA-motorer omfattas över en viss produktionsperiod. Det är egentligen inte det viktiga i budskapet utan istället vilken oljeringstyp man har i sin bil., För din D4 liksom för alla andra ska du kunna fastställa vilken typ det är i din bil via VIDA / Volvo. Har du den gamla traditionella oljeringsgenomföringen av veckad flänsplåt med var sin ringskrapa på vardera sida så kommer du inte få problem. Har du däremot en solid ring med små borrade hål med en virad spiral på utsidan kommer du sannolikt få problem precis som alla andra.

För övrigt vore det mer klädsamt om du tog till uppgiften lite mer konstruktivt istället för att neurotiskt fäkta emot och dra i alla klassiska försvarsmekanismväxlar genom att misskreditera uppgiftslämnaren. Vad för källa hade du tänkt dig egentligen? Att Volvo officiellt skulle gå ut med uppgiften att alla som äger en D4 kommer få en saftig oljeförbrukning? Isåfall kommer du få vänta länge. Var glad istället över att du fått en heads upp så att du kan göra din egen fortsatta research och fatta beslut därefter.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av berrabus
#1508317
rosefors skrev: Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att jag inte vet vet när Volvo började använda sig av dom berörda lågfriktionsoljeringarna på respektive motortyp utan bara sagt att alla VEA-motorer omfattas över en viss produktionsperiod. Det är egentligen inte det viktiga i budskapet utan istället vilken oljeringstyp man har i sin bil., För din D4 liksom för alla andra ska du kunna fastställa vilken typ det är i din bil via VIDA / Volvo. Har du den gamla traditionella oljeringsgenomföringen av veckad flänsplåt med var sin ringskrapa på vardera sida så kommer du inte få problem. Har du däremot en solid ring med små borrade hål kommer du sannolikt få problem precis som alla andra.

För övrigt vore det mer klädsamt om du tog till uppgiften lite mer konstruktivt istället för att neurotiskt fäkta emot och dra i alla klassiska försvarsmekanismväxlar genom att misskreditera uppgiftslämnaren. Vad för källa hade du tänkt dig egentligen? Att Volvo officiellt skulle gå ut med uppgiften att alla som äger en D4 kommer få en saftig oljeförbrukning? Isåfall kommer du få vänta länge. Var glad istället över att du fått en heads upp så att du kan göra din egen fortsatta research och fatta beslut därefter.
Tack, det är första gången jag läser vad det faktiskt är för skillnad på ringarna.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1508322
Som jag tolkar din text så menar du att det finns tidiga VEA före -15 med "ok" ringar, sen "dåliga" och sen "ok" igen efter -16. Menar du att det är så?
Det går emot allt jag läst hitintills i ämnet, inklusive trådar där det finns bilder på nämnda ringar.
av rosefors
#1508328
Cotag skrev:Som jag tolkar din text så menar du att det finns tidiga VEA före -15 med "ok" ringar, sen "dåliga" och sen "ok" igen efter -16. Menar du att det är så?
Det går emot allt jag läst hitintills i ämnet, inklusive trådar där det finns bilder på nämnda ringar.
Jag har som sagt inte svaret på den frågan. Jag har inte forskat i ämnet så djupt för att kunna säga om VEA hade problemen från start eller ej. För personlig del är en av våra bilar en S60 2015.5 DrivE T5 och den vet jag omfattas även om den ännu inte har fått problem, och där stanna min research. Jag kan däremot ge dig det här dokumentet som, om jag tolkat det rätt är alla BensinVEA drabbade fram tills motorserienummer 1501327.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]