Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ailatis
#1498023
Har nyligen köpt en v70 d4 2014 med 181 hk har gått 15400 mil, upptäcker när jag kört med den några hundra mil att den tar mycket olja. Jag skulle säga 1l på 200 mil. Har sett flera trådar här om detta problem, men några som är experter på ämnet får gärna berätta vad man kan göra?? Köra med en tjockare olja 0w-30? Motorrengörning/sköljning. Eller är det bara byte av kolvar eller kolvringar?? Tacksam för hjälp!
av LottaGroning
#1498024
Du kan börja med å kolla att vevhusventilationen är ok samt kompressionsprov på cylindrarna och sedan ta beslut på vad ska göra. Finns många åsikter om åtgärder på detta.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1498051
Precis, är det på firma får de lösa det. Du ska inte göra något då annat än skriva ner miltal samt datum vid påfyllda av viss volym olja. Är det inte köpt på firma är det om maskinskadeförsäkringen kanske kan ta det tyvärr

Detta fick jag som uppgift att det gäller

”Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil

Över detta så anser Volvo att man har ett problem”

viewtopic.php?f=56&t=169098

Trist men byter de så bör det ju gå som en dans sedan. Min har rullat mer än 3000mil sedan åtgärd
Användarvisningsbild
av Cotag
#1498353
Jag har inte sett någon VEA-ägare på forumet som fått rätsida på oljekonsumtionen utan kolv/ring-byte alt motorbyte.

Hade jag varit drabbad så hade jag provat "WD40 metoden", alltså att fylla cylindrarna med WD40 (eller liknande) något dygn och hoppats på att det skulle lösa upp koks i/runt dräneringshål och oljeskrapringar. Väl medveten om att försöket troligen misslyckas. Om inte redan läst så kolla "buurts" tråd: viewtopic.php?p=1353658#p1353658
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1508100
ailatis skrev:Någon här som har bytt kolvar på sin d4 vea motor? Till vilket pris och var bytte ni? Blev ni nöjda?(slutade den dra olja?) Med vänlig hälsning, viewtopic.php?f=56&t=170531&p=1508087#p1508087
Du har ju denna tråd så vi kör väl här?

Ingen chans att ta det på din maskinskadeförsäkring?

Japp, byttes januari 2021 och har inte behövt fylla på sedan dess.

De använde
På kolvsidan står det
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943
samt
31460046 Kolvsats

Även ventiler förefaller det som att de bytt samt kamremssats med vattenpump. Motorn är d4204t5 och rullat 13000 mil vid bytet, nu 16500 mil

viewtopic.php?f=56&t=159937&hilit=Test&start=110
av rosefors
#1508209
Kan passa på att fylla på med lite allmän info för dom som inte vet vad det handlar om.

Problemet verkar drabba alla VEA-motorer, dock lite osäker på från vilket år för resp motorvariant men som jag förstått det fram till 2016 för dom flesta.

Problemet beror på att det runt mitten av 2010-talet blev populärt bland motortillverkare att använda oljeringar av lågfriktionstyp som har mycket mindre hål för oljan att gå i retur igenom än vad som traditionellt använts tidigare. Dessa blir så småningom igensatta pga sotavlagringar i oljan. Ringarna kan därför inte skrapa av oljan från cylinderväggarna utan den förbränns istället. Särskilt Audis 2.0 TFSI-motor från A4 B8-generationen hade massiva problem med samma sak.

Eftersom motorförsäkringar inte längre gäller är det extremt viktigt att kolla upp att kolvarna blivit bytta på bilen man är intresserad av, om det är en 2016 eller äldre VEA, om man inte på annat sätt kan bekräfta att motorn i fråga inte har den oljeringsdesign som är orsaken till problemet och så småningom drabbar alla bilar. Kan man inte bakgrundskolla detta så gör man bäst i att kika på en annan bil.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1508227
Skulle du vilja dela källan på " så småningom drabbar alla bilar"?
Min uppfattning är att det rullar massor av tidig version av VEA utan nämnbara problem med oljekonsumtion, inklusive min egen på 20k+ mil.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...