Sida 1 av 1
					
									Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 18 apr 2022, 12:57
					av hadoque
					Pga felmeddelande tänkte jag göra rent EGR-ventilen på min V70. Bultarna som håller fast den sitter dock stenhårt. Det verkar vara torx 30 (40 är definitivt för stort, finns någon storlek mellan dessa?). Jag har tagit i som sjutton, men det känns mest som att bulten ska gå sönder. Någon som har lossat denna och har något tips? Vore en stor fadäs om skallen på bulten gick av…
Johan
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 18 apr 2022, 16:57
					av emtor
					Finns ingen storlek mellan 30 och 40.
Bultarna är stålbultar . . . sitter i aluminium,-rena receptet på att dom ärgar fast.
Försök knacka på dom lite med en hammare om du kommer till. -Om dom har ärgat fast brukar oxiderna krossas.
Att värma dom brukar också hjälpa.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 18 apr 2022, 18:55
					av hadoque
					Jag anade nästan att det var så (stål + aluminium). Tack iaf för tipset.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 18 apr 2022, 19:05
					av Steffe3
					Givetvis finns det torx mellan 30 och 40 (både vanlig och TR, säkerhetstorx), men det är inte så vanligt att det används vad jag kan se, så milt våld är nog tyvärr receptet som nämnt.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 18 apr 2022, 20:14
					av apersson850
					Det brukar gnys över att jag har en massa onödiga verktyg, men Torx mellan T30 och T40 har jag heller aldrig sett. Den udda storleken T27, däremot.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: tis 19 apr 2022, 07:18
					av emtor
					Om du kommer åt med en gasolbrännare eller en induktionsvärmare så kan du värma bultarna till den temperatur som gör att ett stearinljus smälter.
Man får värma så länge att värmen hinner att värma hela bultens längd.
Värma och tryck sedan på stearinljuset på bultarna och så får man hoppas på att det flytande  vaxet kryper in i gängorna.
En annan metod är ATF-olja och aceton. Funkar bättre än WD-40.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 06 jun 2022, 09:23
					av hadoque
					Hej , tack för svaren. Med värme, wd40 och mutterknackare gick bultarna ur (2 st) men:
Själva ventilen sitter ju också som berget. Jag har sprayat, knackat och försökt få in en skarpslipad skruvmejsel i springan. Rör sig inte en mm. Nån som har erfarenhet av denna modellen? Jag hittar inget på nätet med just denna. Bifogar en bild för tydlighet.

 
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 06 jun 2022, 11:02
					av kvillebäck
					Har du provat varmköra motorn? Då brukar många av dess komponenter också bli så varma att de blir lättare att få loss.
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: mån 06 jun 2022, 16:23
					av hadoque
					Bra tips. Provade att varmköra , men det hjälpte inte.
Ventilen sitter så trångt så det är svårt att komma åt med både bändande och knipande verktyg, och det är svårt att få kraft nog när man knackar.
Någon ovanför tipsade om stearin, så jag tänkte prova att lägga ditt lite, som får smälta, och kanske ta sig in med kapillärkraft. Annars blir det väl att försöka öppna ventilen istället (fyra torx) och göra rent den vägen…
							 
			
					
									Re: Egr -ventil V70, hårt sittande bultar
					Postat: ons 15 jun 2022, 22:17
					av flub
					Jag höll på att böka ett tag med min. 
Lossa Torxbultarna hade jag inga problem med. Men sen satt den rejält fast.. 
Gick ganska enkelt när jag väl hittade en 8mm spårmejsel bit.  Ska nog helst vara ännu större men men. Sen ett litet spärrskaft då man knappt får plats med mer. Sätta in mejseln i spåret som är precis under snett mot torpedväggen och lägga spänn där och rucka med en stor polygrip över motorhuset på egrventilen.