Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534338
denrullar skrev:Hej, väcker upp tråden, har nyligen köpt en XC70 -14, och radion verkar ha svag signal, endast några få stationer går att lyssna på vid färd, något bättre stillastående, men helt klart frö dålig mottagning.

Upptäckte område i innertaket längst bak som haft fukt ut mot båda sidorutorna, nu torrt, rakt under fenan. Sidorutorna har ju antenntrådar, frågan är om de går via fenan vidare mot radio med någon/några skarvar/kontakter som kanske ärgat och tappat signalstyrka? Någon med liknande erfarenhet, som kan dela med sig?
Hajfenan har inget med radiomottagningen att göra.
Felet skulle jag tro ligger på antennsidan på bakrutan. I bland händer det att "knäppkontakten"(samma fattning om på ett 9 volts batteri) till rutantennen har lossnat eller ärjat. Eller så har antennförstärkaren gett upp kanske?
Hela antennen är diagnostikbar så du har felkod på antennen om den inte fungerar som det ska. Enklast är väl att kolla det tycker jag.
#1534339
Den är å andra sidan rätt dålig även utan felkoder, både på min och på andra som rapporterat detsamma. Fast i det fallet hänger det på dålig signal från sändarna.

Men är det stationer som har fungerat förut så känns det ju som nåt fel.
#1534366
Doomis, jag ser kontakterna på båda sidor, en kontakt på höger sida och två på vänster, de har ingen "motkontakt" på sig och det är alltså hål i tygtakets kant, men ser inga kontakter att koppla på (???).....skumt....
Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]