Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485986
Hej!
Behöver lite input från er här, om någon har liknande erfarenheter?
Gäller v70 -16 D4 2wd automat

Det är min far som upplever att bilen är opålitlig vid körning på halt väglag. Ibland när man kör på plan asfalt rakt fram så ger sig bilen iväg i sidled, ganska otäckt enligt honom själv, och jag måste nog kalla honom ganska erfaren förare. När detta händer tänds inte antispinn- lampan och det finns inte heller någon felkod i minnet.
Det händer helt plötsligt vid jämn fart, alltså inte i samband med en inbromsning eller gaspådrag, eller växling, eller kurva.
Det jag började " luska" lite i var däck och framvagnsinställningar, han medger att han tycker denna v70'n är betydligt spårkänsligare än hans förra från 2010. Dubbdäcken är slitna men inte olagliga, men de är på sista vintern så att säga. Men både sommar och vinterdäck är jämnt slitna.
Bilen är inte utrustad med någon filhålningshjälp, som styr bilen alltså.
Detta fenomen uppstår bara när det är vinterväglag, aldrig på vanlig våt eller torr asfalt, utan vid snömodd och packad snö mm.

Öspå med era erfarenheter och tips!
#1486036
Jag upplevde min dåvarande V70 2012a ochså extremt spårkänslig och inge vidare vinterbil jämför med min V70 2002a

Vinglig och i snömodd klätrade den ovanpå snön. Jag kollade ochså framvagn och så, men den stod rätt och jag hade nya vinterdäck, michelin nånting.
#1486043
Hjulinställning, fälg (original?) eller däck skulle jag säga. Kan inte va så mycket annat som är väglagsberoende tycker jag.
#1486071
Kanske missuppfattat problemställningen men när andra skriver om att det kan vara däcken vill jag berätta om mina märkesdäck (sommar) som jag satte på när jag nyss köpt den begagnade bilen. Däcken hade fått bra testresultat i många svenska och utländska tidningar men de jag fick var bara skit.
I början kan ju nya däck vara lite sladdriga så jag tänkte det skulle gå över. Bilen svajade med bakvagnen och var otydlig vid svängar samt extremt spårkänslig. Kollade med verkstan om krängningshämmare eller hjulinställning behövde fixas men allt var rätt och bra.
Men det gick aldrig över. Det blev bara sämre och sämre. Köpte nya däck av annat märke innan de kassa däcken var mer än halvslitna och det blev en jätteskillnad!
#1486183
Är det något som blivit värre med tiden eller fanns problemet redan när den var ny?
Prova ryck i framhjulen och kolla om det känns något glapp i styrlederna. Lika illa som glapp i bakvagnen, eller värre ;-)
Dåliga länkarmsbussningar och slitna spindelleder gör också att toe bli instabil, de är svårare att känna eventuellt glapp i eftersom de är i spänn..
Jag har bytt gummibussningarna i subframe under motorn, kan den röra sig i sidled så drar den med sig länkarmarna.
Men dessa gummibussningar borde ju inte vara slut redan på en my 16 :oops:
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]