Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485773
Hej,
Skriver åt mina föräldrar.

De har på sistone märkt att när bilen stått stilla över natten så har kopplingspedalen varit nedtryckt. Vi har smörjt fjädern och då har det fungerat bra under dagen man kör bilen, den kopplar ur fint och kommer tillbaka upp igen.
Men lämnar man bilen ett längre tag så är den inte helt i botten, men den är "nedtryckt". Man får hjälpa trycka ned den så kommer den upp igen.

Kan det vara slavcylindern? Fjädern? Tjuvluft någonstans helt plötsligt?

Bilen har rullat ca 12000 mil och servad som vanligt.
#1485840
Jag skulle misstänks slavcylindern, den var undermålig på VEA bilarna fram till 2017 ungefär.
#1485898
Samma hände på min sambos tidigare V40 T2 i höstas vid 10000 mil. Hon tog det på försäkringen. Det var slavcylindern som pajade. Bilen var körbar någon dag med stort besvär, man fick lirka upp pedalen med foten men till slut tog den inte alls och fick hämtas av bärgare.
#1485901
Så var det på den V40 D2 MY16 jag hade förut. Kring 10.000 mil så gav den upp. Den var under 3 år så fick det åtgärdat kostnadsfritt tack vare konsumentköplagen. Ny slavcylinder, vilken var av en ny modell då jämfört med den som monterades vid tillverkningen av bilen. Det syns ingenting, det är cylindern som läcker internt, ingen vätska försvinner men den läcker in luft.
#1488623
Vi har bytt fjädern under pedalen utan framgång. Den fortsätter att sjunka under natten. Vi har tänkt att lufta av kopplingen om det går, annars får vi felsöka. Men är det slavcylindern låter det dyrt..

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]