- tor 20 jan 2022, 08:18
#1484625
Förra lördagen på väg till jobbet skulle jag tanka innan jag åkte vidare på en mack ca 5min bort. Hade haft bensin i tanken som nu var riktigt tom och körde i en full tank E85. Kommer ungefär en kilometer efter tankning innan bilen börjar bluddra/misstända och väl framme vid en rondell så dör den då den inte orkar hålla igång på tomgång.
Efter en härlig bärgning till bilia och ett par dagar senare så blir jag uppringd om att de har komptestat, sett gnistor på stiften och menar nu att de vill prova byta alla spridare (även någon kabel + kontakt som de gärna ville passa på att byta) då de tyckte spridarna läckte lite. Detta jobb vill de ha strax över 20.000kr för (ca 8000kr material + ca 12000kr arbetskostnad) samtidigt som de påpekar att de inte ens vet om detta är problemet..
Min frågeställning är då om det verkligen är rimligt att bilen helt plötsligt inte vill gå på så kort varsel? Frågade om det kunde ha något att göra med att bilen inte förstod att det helt plötsligt var E85 i tanken men de vill byta spridare innan de ens undersöker saken.
Just nu lutar det åt att ta hem bilen och kolla spridare själv då det inte verkar vara otroligt meckigt. Men går det att spinna vidare och felsöka min teori själv? Tyckte det var en så plötslig förändring då bilen på hundra meter börjar bete sig som om den var soppatorsk och sen går att precis få start på men svår att hålla igång varav bärgning..
Tack för svar
Efter en härlig bärgning till bilia och ett par dagar senare så blir jag uppringd om att de har komptestat, sett gnistor på stiften och menar nu att de vill prova byta alla spridare (även någon kabel + kontakt som de gärna ville passa på att byta) då de tyckte spridarna läckte lite. Detta jobb vill de ha strax över 20.000kr för (ca 8000kr material + ca 12000kr arbetskostnad) samtidigt som de påpekar att de inte ens vet om detta är problemet..
Min frågeställning är då om det verkligen är rimligt att bilen helt plötsligt inte vill gå på så kort varsel? Frågade om det kunde ha något att göra med att bilen inte förstod att det helt plötsligt var E85 i tanken men de vill byta spridare innan de ens undersöker saken.
Just nu lutar det åt att ta hem bilen och kolla spridare själv då det inte verkar vara otroligt meckigt. Men går det att spinna vidare och felsöka min teori själv? Tyckte det var en så plötslig förändring då bilen på hundra meter börjar bete sig som om den var soppatorsk och sen går att precis få start på men svår att hålla igång varav bärgning..
Tack för svar
Senast redigerad av 1 EmilOD, redigerad totalt 0 gånger.
V70 2,5ft my09