Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484625
Förra lördagen på väg till jobbet skulle jag tanka innan jag åkte vidare på en mack ca 5min bort. Hade haft bensin i tanken som nu var riktigt tom och körde i en full tank E85. Kommer ungefär en kilometer efter tankning innan bilen börjar bluddra/misstända och väl framme vid en rondell så dör den då den inte orkar hålla igång på tomgång.

Efter en härlig bärgning till bilia och ett par dagar senare så blir jag uppringd om att de har komptestat, sett gnistor på stiften och menar nu att de vill prova byta alla spridare (även någon kabel + kontakt som de gärna ville passa på att byta) då de tyckte spridarna läckte lite. Detta jobb vill de ha strax över 20.000kr för (ca 8000kr material + ca 12000kr arbetskostnad) samtidigt som de påpekar att de inte ens vet om detta är problemet..

Min frågeställning är då om det verkligen är rimligt att bilen helt plötsligt inte vill gå på så kort varsel? Frågade om det kunde ha något att göra med att bilen inte förstod att det helt plötsligt var E85 i tanken men de vill byta spridare innan de ens undersöker saken.

Just nu lutar det åt att ta hem bilen och kolla spridare själv då det inte verkar vara otroligt meckigt. Men går det att spinna vidare och felsöka min teori själv? Tyckte det var en så plötslig förändring då bilen på hundra meter börjar bete sig som om den var soppatorsk och sen går att precis få start på men svår att hålla igång varav bärgning..

Tack för svar
Senast redigerad av 1 EmilOD, redigerad totalt 0 gånger.
#1484801
Igensatta spridare för att du kört med för lite bränsle i tanken. Sen när den ska adaptera till E85 går det inte pga skit i systemet. Min teori iaf.
Plocka ut o rensa/rengör spridarna och mät liter per minut på bränsletllförselen. Sitter ju tyvärr inget riktigt bränslefilter på FT.
#1484813
Erik Å skrev:Sen skulle jag personligen kört igenom en flaska injection cleaner men jag blir hånad här på forumet varje gång jag nämner det :-D
Placebo, ja kanske men kan vara värt att prova innan man börjar mata verkstan med pengar!
Kan man väl göra i förebyggande syfte en gång om året om man vill. Kommer aldrig fixa något som redan är trasigt dok. Hjälper heller inte mot att ta bort smutsen som redan finns i tanken och sjunkit till botten. Undvik att kör ner tanken hela vägen till reserven.
#1484828
Varför köra så tomt om man har så nära en mack? Slarvigt. Jag har minst 15 liter kvar vid tankning. Ang rengöring av spridare med spridarens, javisst , det fungerar. Finns åtskilliga videos där amatörer testat detta och det fungerar. Kolla på youtube injection cleaner bara. Det finns hundratals videon. Här är en:

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]