Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484835
TS frågar om bilen hade svårt för att lära sig om det var E85 i tanken?
Det är Lambdasonden som mäter resultatet av den aktuella förbränningen och sedan styrdatorn som går på dom värdena, som klargör vilket bränsle det är. Och reglerar luft-bränsleblandningen därefter till Lambda 1. Det finns alltså ingen mätare i den bemärkelsen som skulle kunna vara trasig.

Detta är Volvos egna ord (från VIDA). Det gäller visserligen 1.8F-motorn. Men den kom före 2.5Fx-motorn så den tekniken fanns redan då.

Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved.

Jag säger inte att det är det felet, men instabil eller obefintlig tomgång drabbade mig i min V70 2.0F en gång. Det var gasspjället som hade kletat igen. På den bilen var det lätt fixat (för en kunnig verkstad) då spjället sitter högst upp, längst fram i motorrummet. Man behöver knappast ens böja ryggen för att lossa och sedan återmontera spjället.
#1484906
sicnarf skrev:Varför köra så tomt om man har så nära en mack? Slarvigt. Jag har minst 15 liter kvar vid tankning. Ang rengöring av spridare med spridarens, javisst , det fungerar. Finns åtskilliga videos där amatörer testat detta och det fungerar. Kolla på youtube injection cleaner bara. Det finns hundratals videon. Här är en:
Ett tändstift liggande i koncentrerad lösning är inte riktigt samma sak som att ha en 2-5% lösning i tanken.
Ganska simpelt att rengöra spridare utanför motorn med billiga kemikalier. Inte svåra att demontera bort på en 2.5FT
#1484974
KalleJ skrev: fre 21 jan 2022, 12:28
sicnarf skrev:Varför köra så tomt om man har så nära en mack? Slarvigt. Jag har minst 15 liter kvar vid tankning. Ang rengöring av spridare med spridarens, javisst , det fungerar. Finns åtskilliga videos där amatörer testat detta och det fungerar. Kolla på youtube injection cleaner bara. Det finns hundratals videon. Här är en:
Ett tändstift liggande i koncentrerad lösning är inte riktigt samma sak som att ha en 2-5% lösning i tanken.
Ganska simpelt att rengöra spridare utanför motorn med billiga kemikalier. Inte svåra att demontera bort på en 2.5FT
Svårt nej, men det tar en stund eftersom luftfilterbox, insug å lite annat ska bort för att man ska komma åt dom.

Med tanke på vad nya spridare kostar om man kan tänka sig att köpa Bosch original någon annanstans än hos volvo åf så det knappast värt att ta göra rent dom gamla.
#1484991
Variosboy skrev: fre 21 jan 2022, 18:24 Med tanke på vad nya spridare kostar om man kan tänka sig att köpa Bosch original någon annanstans än hos volvo åf så det knappast värt att ta göra rent dom gamla.
Mjae vad jag kan se kostar dom 2797 kr på autodoc och det är väl styckpris så närmare 14 000 kr totalt då?
#1485020
MagnusR skrev:
Variosboy skrev: fre 21 jan 2022, 18:24 Med tanke på vad nya spridare kostar om man kan tänka sig att köpa Bosch original någon annanstans än hos volvo åf så det knappast värt att ta göra rent dom gamla.
Mjae vad jag kan se kostar dom 2797 kr på autodoc och det är väl styckpris så närmare 14 000 kr totalt då?
https://www.trodo.se/original-volvo-31355452

Men som sagt går att köpa Bosch märkta för mycket mindre.
https://www.trodo.se/insprutningsventil ... 80-158-315
#1485190
Tack för svar och tankar/idéer.

Är långt ifrån expert men ska ta ut och ladda upp batteriet helt (vilket kanske återställer datorn/adapteringen då den får vara strömlös ett tag?) bara för att se hur bilen beter sig, då den faktiskt startade sist men var omöjlig att
hålla igång nämnvärt.

Blir förmodligen att plocka ut och kolla spridare alternativt beställa ett gång nya Bosch från trodo (ca 2995kr totalt) vilket är betydligt billigare än Volvo original.

Och ja det kan ha varit dumt att köra tills det endast var 11 liter kvar i tanken om nu ”skit” kan ligga och sätta igen spridare?
#1485202
Du skrev i trådstarten "Hade haft bensin i tanken som nu var riktigt tom".
Nu i din sista post skrev du att du hade 11 liter kvar i tanken. Det är väl då inte så tomt?
Man börjar undra om dina problem uppstått för att du hade 11 liter bensin kvar i tanken
och därefter fyllt tanken full med E85? Läs råd ifrån Rådlös svar ovan. Tips finns där.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]