Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483836
Hej och tar tacksamt emot era råd och tips.
V0 2013 42kMil, min hela tiden och fungerar bra. Var på längre tur norröver och på vägan hem noterar jag att det blir väldigt dåligt med värme i bilen oavsett hur grabben och jag ställer in knapparna och ratten för fläkt. Dock kommer det lite värme på framrutan (knappen för värme på framrutan intryckt) så vi kommer hem de 70 milen även om den icke inisade biten på framrutan var ganska liten för första 10 milen (minus 16 i starten)
Av och till kunde vi plötsligt få värme i typ 1 minut. Av en slump noterade vi att ett bra sätt var en hastig rattrörelse, då liksom drog fläkten igång och vi fick en värmedusch. :-o
Väldigt förbryllad över detta fel, någon som har råkat ut för detta eller liknade eller har tips och råd?
Det enda jag har direkt dåligt samvete för är att det var något år sedan jag bytte luftfiltret som sitter nere på passagerarsidan /konsolen.
#1484044
Eftersom ingen har svarat så ska jag ge mina gissningar, även om jag inte har någon direkt grund för dem.

Snabb rattrörelse så skulle jag gissa att fläkten har fastnat på något sätt. Slut lager? Har fläkten funkat som den ska tills den la av? Inga missljud, eller att den bara går på lågvarv?

Den svaga fläktande värmen på framrutan skulle jag tro är på grund av fartvind. Om du har tillgång till vida eller liknande mer avancerad diagnosutrustning. Läs av felkoder, och kolla om du kan tvångssköra fläkten. Du borde ju höra om den blåser, även om spjällen skulle vara stängda.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]