Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rogra961
#1483489
Hej, jag tror mitt frihjul på generatorn har gett upp. Vet att man kan ta av remen och blockera generatorn med en skruvmejsel för att kontrollera funktionen. Men borde de inte gå att snurra generatorn med en mejsel åt ena hållet med remmen på? Eller går det för tungt även om frihjulet är fungerande? Alltså man kommer ju åt flänsarna på generatorn och kan trycka på dom. Min är stumma, men de kanske inte går att testa så?

/Robert
av Rogra961
#1483493
Ja exakt vad jag tycker också! Jag kan inte göra de på min, ändå hade jag in den på volvo för felsökning/byte av frihjulet men då sa dom att frijulet fungerade och att de troligtvis var remsträckaren. Nu har jag bytt den men felet kvarstår! Hur mycket kraft ska de behövas? Har även prövat att trycka på vingarn på generator med en mejsel utan att få den att snurra åt något håll.
av V60ccsummum
#1483582
Rogra961 skrev: tor 13 jan 2022, 12:59 Ja exakt vad jag tycker också! Jag kan inte göra de på min, ändå hade jag in den på volvo för felsökning/byte av frihjulet men då sa dom att frijulet fungerade och att de troligtvis var remsträckaren. Nu har jag bytt den men felet kvarstår! Hur mycket kraft ska de behövas? Har även prövat att trycka på vingarn på generator med en mejsel utan att få den att snurra åt något håll.
Krävs inte jättemycke kraft men är du osäker så häng av remmen och testa.
av Rogra961
#1483639
Japp, de gjorde den. De och att jag inte kunde snurra på generatorflänsarna gjorde att jag beställde tid på volvo för byte av frihjulet. Men väl på plats sa meken att frihjulet fungerade och att de då troligen var remsträckaren. Fick betala 1000kr för ingenting. Nu har jag bytt sträckaren men har kvar felet, dock något mindre oljud nu, men de beror troligtvis på att remen och sträckaren är ny och lite mer spänd. Kan ju samtidigt inte tro att dom inte kan se om ett frihjul är trasigt på volvo!? Så vet inte vad jag ska göra.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1483664
När mitt frihjul skar ihop fladdrade remmen kraftigt på tomgång, speciellt efter kallstart, när motorn går som mest ojämnt.
Jag hörde ett ljud som kvittrade lite den sista halva kilometern på väg hem. Förmodligen låste det sig då någon gång. Vid start morgonen efter lät det ordentligt och remmen fladdrade kraftigt. Bara att stänga av igen och ta en annan bil till jobbet...
Användarvisningsbild
av sbf
#1483764
Rogra961 skrev: fre 14 jan 2022, 10:31 Japp, de gjorde den. De och att jag inte kunde snurra på generatorflänsarna gjorde att jag beställde tid på volvo för byte av frihjulet. Men väl på plats sa meken att frihjulet fungerade och att de då troligen var remsträckaren. Fick betala 1000kr för ingenting. Nu har jag bytt sträckaren men har kvar felet, dock något mindre oljud nu, men de beror troligtvis på att remen och sträckaren är ny och lite mer spänd. Kan ju samtidigt inte tro att dom inte kan se om ett frihjul är trasigt på volvo!? Så vet inte vad jag ska göra.
Jag bytte frihjul på XC70n idag. Mitt var helt stumt, gick inte att rotera åt något håll. En sak jag testade, enligt instruktionen i VIDA, var att starta motorn, varva upp till 3000 RPM och håll kvar och stänga av motorn, och observera kylflänsarna i generatorn. De ska fortsätta att rotera några sekunder efter att remmen har stannat, men på min XC70 stannade kylflänsarna direkt i synk med remmen.

Btw, vad fick du för offert/pris från verkstaden för bytet av frihjul?

Normalt beteende från min S80:
https://www.dropbox.com/s/t72sz8pixtwdu ... 8.mov?dl=0

Min XC70 innan bytet:
https://www.dropbox.com/s/aao1ygw872eml ... 8.mov?dl=0

Observera även missljudet.
av Rogra961
#1483802
Låter väldigt likt min. Tog du ur generator när du bytte? Tog du bort kylarslangen? Fick pris på 3200kr hos Volvo så kände att de inte riktigt var värt att göra de själv om generatorn måste bort.
Användarvisningsbild
av sbf
#1483805
Rogra961 skrev: lör 15 jan 2022, 09:23 Låter väldigt likt min. Tog du ur generator när du bytte? Tog du bort kylarslangen? Fick pris på 3200kr hos Volvo så kände att de inte riktigt var värt att göra de själv om generatorn måste bort.
Ja, jag demonterade kylarslangen som går in i kylaren för att få plats, sitter med ett clips som du petar upp för att släppa låsningen. Mitt frihjul satt väldigt hårt så jag hade det i ett skruvstäd, slutade med att jag körde mutterknackaren trots att det inte är rekommenderat.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]