- mån 17 jan 2022, 13:43
#1484139
Som vi tidigare skrivit är de inte speciellt dyra i drift, om man inte vill att de ska ta mycket bränsle. Såg idag att kära damen körde min XC70 på en 45 km resa, runt 0°C, på 0,54 l/mil. För två ton bil med 230 hk motor, automatlåda och fyrhjulsdrift tycker jag inte det är farligt.
Frihjul till generatorn, trasig kabel (den klassiska under batterihyllan), läckande kondensor till AC, luftläckage på röret mellan turbo och laddluftkylare, några hjullager, bussningarna till bakre bärarmarna och oljeläckage vid vakuumpumpen har jag fått reparera. Alla dessa ting händer lika gärna en V70. Nya skivor runt om, öppningsknappen till bakluckan, låset i förardörren och dåligt limmad framruta likaså. Fjäderbrott bak är möjligen länkat till XC70 specifikt. Gasfjädrar till lastgallret är det definitivt, för V70 hade inte galler som standard. Några clips till plastsjoket under dörrarna också, för det finns inte på en V70. Å andra sidan hade jag inte försökt köra där de rök av med en V70 heller.
Däremot har ännu inte en enda led i framvagnen behövt bytas, trots snart 11 år och 36000 mil.
Om det är underhållsintensivt eller ej kan man alltid ifrågasätta. Själv tycker jag inte det, med tanke på ålder och miltal. Angående priset så köpte jag den här bilen ny, så då är högt värde för den som begagnad bara en fördel.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.