Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483985
Helt rätt iakttagelser, en XC70 förmedlar absolut ingen om underlaget till föraren. Ungefär som en Cadillac Eldorado från 1953, med orörda fabriksmonterade hjulupphängningar ;)
Användarvisningsbild
av sbf
#1483989
MartinS skrev: sön 16 jan 2022, 10:43 Helt rätt iakttagelser, en XC70 förmedlar absolut ingen om underlaget till föraren. Ungefär som en Cadillac Eldorado från 1953, med orörda fabriksmonterade hjulupphängningar ;)
That’s how I like it. ;-)
#1484005
Med 20 tummare och fräscha dämpare har jag absolut inget att anmärka på väghållning och vägkänsla. Ligger bra i 210 på autobahn, utan fartspärren kunde man kört fortare

Det är väldigt annorlunda mot original ballongdäck och mjuka dämpare.

Då åker jag ju BMW och Supra också.

Med manuell låda blir den rena sparbössan i förbrukning också (Har ägt XC70 Med både manuell och automat)

Min Supra är snabbare på bana, BMWn grym på Autobahn, en Jeep är bättre i skogen, Pickup lastar ner och Lupo är snålare. Men när det kommer till totalen är XC svårslagen.

Så man kan också säga att V70 är en billighetsvariant av XC70 som saknar en del av dess förmågor.

Jag gillar ju inte heller att sitta på andra våningen i en SUV med massorna luftmotstånd.

Hade XC70 sålts idag med elektrisk drivlina, AWD och 2100 kg dragvikt hade jag köpt den även som ny.
#1484108
XC70 är inte en bil man köper för att den är rolig att köra.

Den är lagom stor för många, den är lite högre och hanterar sämre vägar bättre än många av alternativen. Stolarna är bra och passar de flesta. Den är också relativt tyst. Lastförmåga och dragförmåga är bra. Till nackdelarna hör att de är dyra som begagnade, de tar en hel del bränsle (även om det går att köra rätt snålt under rätt förhållanden), och en XC70 brukar behöva en del omvårdnad för att fungera (räkna kallt med en del reparationer...).

Jag har haft en XC70. Det är i mitt tycke en bra bil.
#1484139
Som vi tidigare skrivit är de inte speciellt dyra i drift, om man inte vill att de ska ta mycket bränsle. Såg idag att kära damen körde min XC70 på en 45 km resa, runt 0°C, på 0,54 l/mil. För två ton bil med 230 hk motor, automatlåda och fyrhjulsdrift tycker jag inte det är farligt.

Frihjul till generatorn, trasig kabel (den klassiska under batterihyllan), läckande kondensor till AC, luftläckage på röret mellan turbo och laddluftkylare, några hjullager, bussningarna till bakre bärarmarna och oljeläckage vid vakuumpumpen har jag fått reparera. Alla dessa ting händer lika gärna en V70. Nya skivor runt om, öppningsknappen till bakluckan, låset i förardörren och dåligt limmad framruta likaså. Fjäderbrott bak är möjligen länkat till XC70 specifikt. Gasfjädrar till lastgallret är det definitivt, för V70 hade inte galler som standard. Några clips till plastsjoket under dörrarna också, för det finns inte på en V70. Å andra sidan hade jag inte försökt köra där de rök av med en V70 heller.

Däremot har ännu inte en enda led i framvagnen behövt bytas, trots snart 11 år och 36000 mil.

Om det är underhållsintensivt eller ej kan man alltid ifrågasätta. Själv tycker jag inte det, med tanke på ålder och miltal. Angående priset så köpte jag den här bilen ny, så då är högt värde för den som begagnad bara en fördel.
#1484152
Jag har haft en XC70 D5 med automat i sex år. Jag låg normalt mellan 0,8 och 0,9 l/mil. Jag tror att för de flesta som har en "blandad" körprofil så är det någonstans där de kommer att hamna. Den XC90 D5 vi har nu tar faktiskt något mindre. Att jag vid tillfälle kört en sträcka på 0,6 l/mil hjälper inte upp snittet...

Under de sex åren jag hade vår XC70 gick ingenting sönder. Däremot vet jag att det finns de som har fått reparera sina XC70. Driftsäkerheten är inte i klass med t.ex. Toyota. Därmed inte sagt att det är ett stort problem. Det brukar inte ge så mycket att diskutera hur en bil har hållit när driftsäkerhet diskuteras. Det är betydligt bättre med statistik, t.ex. från försäkringsbolag, ADAC, bilprovningen och liknande källor. Den data som finns talar för att XC70 är hyfsat bra -- men det finns utrymme för förbättring.
Användarvisningsbild
av sbf
#1484155
apersson850 skrev: mån 17 jan 2022, 13:43 (...)
Frihjul till generatorn, trasig kabel (den klassiska under batterihyllan), läckande kondensor till AC, luftläckage på röret mellan turbo och laddluftkylare, några hjullager, bussningarna till bakre bärarmarna och oljeläckage vid vakuumpumpen har jag fått reparera.
(...)
Ganska många XC70-ägare, inklusive jag själv, som fått byta/renovera bakdiff och/eller vinkelväxel till sura pengar också. Men man lär ha en rejäl reparationsbuffert oavsett vilken bil man äger, om den inte omfattas av någon garanti längre, lätt att glömma det när man gör sin TCO-kalkyl.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]