Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484163
Jag tillhör dem som byter olja i automatlåda och Haldexkoppling i förebyggande syfte. Kan ju göra någon skillnad.
Men visst är det sant att en bil inte sätter standarden, lika lite som att en fluga gör en sommar.
Men en billig resa påverkar faktiskt snittet. Min bil ligger på 0,7 l/mil.
Användarvisningsbild
av sbf
#1484164
apersson850 skrev: mån 17 jan 2022, 16:18 Jag tillhör dem som byter olja i automatlåda och Haldexkoppling i förebyggande syfte. Kan ju göra någon skillnad.
Men visst är det sant att en bil inte sätter standarden, lika lite som att en fluga gör en sommar.
Men en billig resa påverkar faktiskt snittet. Min bil ligger på 0,7 l/mil.
Alla har inte haft lyxen att köpa en XC70 ny. ;-)
#1484173
Ja, det är en XC90 D5 -17. Den tidigare var en XC70 D5 -12. XC70 var tidigt tillverkad, XC90 sent -- så det blev 6 år och någon månad med XC70:n. Jag har haft XC90:n i dryga 4,5 år. Som det ser ut nu kommer jag att behålla XC90:n ett tag till. Jag har tittat på en T8, men det är inte värt i storleksordningen 1/2 miljon för mig att byta D5 till T8.

Bränsleförbrukningen mellan XC70 och XC90 är väldigt likvärdig med den körprofil jag har. Det kan tänkas att jag med åren kör något långsammare, vilken kan göra att XC90:n kommer ut i bättre dager.
#1484215
sbf skrev: Ganska många XC70-ägare, inklusive jag själv, som fått byta/renovera bakdiff och/eller vinkelväxel till sura pengar också. Men man lär ha en rejäl reparationsbuffert oavsett vilken bil man äger, om den inte omfattas av någon garanti längre, lätt att glömma det när man gör sin TCO-kalkyl.
Jag har hört om ett fåtal fall, men jag beslutade nyligen att byta oljor i hela drivlinen, ink diff och vinkelväxel. Jag vet såklart inte om det har någon praktisk påverkan, men det känns bra att ha gjort det.
#1484256
Jag konstaterade själv, efter sommarens haveri med laddluftröret under bilen, att sånt får man räkna med om man har en bil som gått tio år och 30000 mil. Då kan man få betala 6000 sådär plötsligt för att köra vidare. Vill man inte det får man punga ut med 600000 för att kunna köra in och skrika "Garanti!".
#1484265
Jag får citera en av mekanikerna på en Volvoverkstad jag besökte. "Valet är fritt, amortera eller reparera". :-)

Jag tycker inte heller att Volvo har oacceptabel låg kvalitet. Visst finns det saker som går sönder, men det gäller alla bilar. Även Toyota går sönder (men troligen inte lika ofta...). Att Toyota/Kia/Honda har något högre driftsäkerhet räcker inte för att jag ska byta till en sådan. Om jag tittar på mitt bilägande under de senaste 20 åren så är reparationskostnaden i princip irrelevant. Det som kostat mest är värdeminskning, efter det bränsle. T.o.m. skatten har varit högre än reparationskostnaden...
#1484291
6000kr är tyvärr inte så mycket i dessa sammanhang och sånt man får räkna med som bilägare precis som apersson850 säger.

Jag tycker volvo håller ganska hyfsad kvalitet jämfört med konkurenterna.
#1484297
Dessutom ledde min sextusenkronorsreparation till att bilen nu drar ungefär 10% mindre bränsle. På grund av läckaget lurades den att spruta in mer bränsle än den skulle tidigare. Med dagens dieselpriser betalar sig den reparationen i ett nafs.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]