Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1480963
Cotag skrev: ons 29 dec 2021, 21:41 Volvo har gjort ett par återkallelser på dessa maskiner som i någon mån kan hjälpa till så inte egr-problemen återkommer, bl. a en där man byter några slangar för att egr-kylaren ska gå lite varmare. Det kan vara ide att kolla med en volvoverkstad så att alla återkallelser är åtgärdade på bilen.

Bra att handlaren tog på sig problemet.
Det är sant, som här viewtopic.php?f=70&t=154717

Dessa bör vara åtgärdade

R29947 https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts ... l/10000069

R29948 https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts ... l/10000070

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts ... l/10001694
#1480988
Micce1980 skrev: ons 29 dec 2021, 21:36
Volvo2022 skrev: ons 29 dec 2021, 20:50 Uppdatering
Så pass :-D Riktigt bra att du fick det ordnat 👍

Jag kollade felkoder innan köp och fick det åtgärdat innan avhämtning, valde sedan till Polestar så vet inte så mycket annat än att maskinen är trevlig att köra. Utan detta forum hade jag absolut inte kollat felkoder samt vetat att det finns viss risk för oljeförbrukning. Lycka till och fråga på i framtiden.
Ja blev en slant på bilia skulle nog det gå på betydligt mer sa försäljaren, men jag är supernöjd med resultatet. Funderar även på optimera den nästa år kollade upp bsr steg1+ får ca 270hk låter lockande få lite mer drag i den men vet ej hur mycket stryk motorn kommer ta av det.
#1484378
Idag så levde bilen sitt eget liv när jag körde in till Malmö på inre ringvägen så när jag skulle växla från 4an till 5ans växel så varva motorn upp till max vavantal 6000rpm av sig själv i ca 2 -3 sekunder innan jag tryckte på bromsen och kopplingen i panik och den sluta och gick till normalt igen, fick upp sköldpaddan i samband som bilen gjorde så och lika snabbt gick den väck, men sen kom det missljudet som vissa skrivit om i andra inlägg vilket jag misstänkte var balansaxel eller turbon som är kass, när jag stanna till på en parkering lyssna jag och det vissla vid låga varvtal mellan 1500-2500 rpm, samt fick upp texten fyll på 0.5l motorolja andra gången på 1 vecka nu. Var iväg för fylla på ny olja I motorn samt byta oljefilter så vid lyft såg där var olja på turboslangen under. Men även olja I luftrören till luftboxen när jag skulle byta luftfilter på parkeringen hemma. bilen fungerar som vanligt inga konstigheter men den visslar vid låga varvtal som jag misstänker är det turbon som rykt.. fick tid på torsdag hos verkstan som ska kika på felet och förhoppningsvis lösa det. är där någon annan möjligtvis här inne som kanske haft liknande problem eller som vet vad som kan gått åt pipan här?? skickade även ett meddelande till cotag som svara : med en länk på Runaway diesel Om det är detta du råkat ut för eller att "gasen hängt sig" på något sätt vet jag inte, allvarligt och trafikfarligt hur som helst, turligt/skickligt att du fick stopp på den med broms/koppling.
Det finns en inbyggd varvtalsbegränsning runt 5000 varv, vet du om du var över detta?

Det verkar inte vara ovanligt att turboslangen som går under motorn på de här bilarna läcker lite i kopplingen i övergången till aluminiumröret. Det ska såklart inte vara så men även min fuktar lite.
Om turboaggregat läcker tillräckligt mycket olja internt så kan det vara uppkomst till "runaway diesel", jag har inte sett/hört någon på forumet som blivit drabbad dock..
Har bilen "bett om" mer än halvlitern sen du fick den?

Oljud från balansaxlarna är ganska sekundärt problem i sammanhanget, men ja, eventuellt kan en "övervarvning" vara utlösande för sånt. 5000 varv på vevaxeln är 10000 varv på balansaxlarna.
Se min tråd om balansaxlar för mer info och exempelljud: viewtopic.php?f=70&t=144146
#1484394
Mycket på en gång.
Maxvarvning 6000 rpm utan att röra gasen, sköldpadda, 2x0,5 liter olja på en vecka, motorolja upp till luftfilterburken, nytt oljud (efter max/övervarvning) som låter som visslande turbo eller balansaxlar.
#1484425
@Volvo2022, Har du kontaktat återförsäljaren först?
#1484441
@Volvo2022, Bra hanterat :) Trist att det händer dock bara. Hoppas att detta är det sista riktiga som strular nu då, det är ju en trevlig kärra annars :-)
#1484473
Antar att det är två turboaggregat på den här (som på min) och inte en med Variable-geometry turbocharger (VGT VNT)? Det kan vara bra att veta vid prat med verkstan.

I trådstarten har du en felkod: p111922 grenrörs lufttemperatur krets hög. Du kan ju höra med verkstan om den har försvunnit med EGR-renoveringen eller om det kan ha med det "nya" felet att göra.

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]

Motorlampan tändes för några dagar[…]