Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479867
Tjenare!

Jag har en Volvo XC70 2016 sport som jag har ägt i snart 2 år. Jag är jätte nöjd med bilen förutom att jag stör mig fruktansvärt mycket på hur den är i växlingarna.. Jag har varit på Volvo verkstad och pratat med minst 5 olika service tekniker om problemet. Även pratat runt med kompisar som är bil intresserade, samt läst i säkert 25-30 olika trådar som handlar om problem med automatiska växellådor. Vad jag kan läsa mig till så handlar flera av trådarna om typ samma problem, och jag har testat flera lösningar för att åtgärda problemet men utan resultat.

Jag har både sköljt lådan med ny olja (8 liter) på verkstad, nyaste mjukvaran finns redan i bilen plus att adaptionen blev nollställd i samband med byte av oljan till växellådan.

Innan vi går vidare vill jag bara tilläga att jag har en lugn körstil, jag gasar inte på fullt tills jag nått hastigheten jag vill nå eller liknande. Jag kör ganska lugnt skulle jag vilja påstå men såklart inte jätte segt heller..

Här kommer några exempel på problemen om hur jag upplever bilen.
1. Den växlar oftast väldigt sent (enligt mig). Typ runt 2100 - 2300 varv. Det låter som att bilen kämpar mer än vad den behöver och varvar onödigt mycket utan anledning.
Jag hade hellre sett att den växlar upp tidigare än vad den gör tex runt 1800 varv för ibland låter som att bilen ska explodera så mycket som den varvar utan att växla upp och jag förstår faktiskt inte varför den gör så. (Ja jag vet att man kan släppa lite på gasen för att bilen ska växla upp men ibland gör den ändå inte det.)

2. När man ligger i typ 50 kmh och bromsar inför ett gupp. Så kanske man har en hastighet på 40 kmh, när bilen är påväg "ner" för guppet så växlar bilen då ner (utan att den behöver det). Vilket resulterar i att bilen lägger i 2an istället för att ligga kvar på 3an. Då gör den som en kickdown även om jag har samma gaspådrag hela tiden och lägger sig på typ 2600-2800 varv utan att hastigheten förändras någonting, även här låter det som att bilen ska sprängas. Tills den några sekunder efter guppet fattar att den ska lägga i nästa växel för att komma vidare... Svårt att förklara i text, men detta är sjukt irriterande.

Detta händer 7/10 gånger över vägbulor och gupp. Även i vissa uppförsbackar och i lägre hastigheter lägger den i en för låg växel som gör att den bara varvar utav hellvete och sedan lägger i nästa växel igen, det är som att bilen inte vet eller fattar vilken växel den ska ha i.

Även i högre fart på motorväg där det är 110 kmh kan den pendla mellan växel 5 och 6 trots att man håller samma gaspådrag och det bara är raksträcka.

3. När bilen ligger på växel 2 i låg fart och man bromsar in och den lägger i växel 1, så växlar den ner väldigt hårt och bilen nästan hoppar fram i växlingen. Hela huvet rycker till i växlingen.

4. När bilen är i eco+ läget så växlar den hur bra som helst, precis som jag vill att den ska växla i vanliga fall. Då krånglar den nästan aldrig eller hoppar upp och ner i växlingarna. Enda nackdelen här är ju att accelerationen är sämst vilket gör att jag inte vill köra i det läget.

5. Samma gäller med farthållaren. Aktiverar jag farthållaren i tex 40 kmh och trycker på pluset upp till tex 130 kmh så växlar den även där hur bra som helst hela vägen, den växlar i rätt tid, lägger i rätt växel på slutet tills jag nått hastigheten bilen ska uppnå etc etc.
Så i eco+ läget och när farthållaren är på växlar bilen helt utan problem.

Ibland när jag kör utan farthållare och ligger i 130 så har bilen fortfarande i växel nmr 5 istället för 6, vilket gör att bilen varvar onödigt mycket. Bilen fattar inte att den ska lägga i nästa växel. Då får jag ibland sätta på farthållaren BARA för att den ska växla upp, vilket den alltid gör när jag aktiverar den....

Samma gäller med eco+ läget. Ibland när bilen inte växlar upp och jag har ett jämt gaspådrag. Så testar jag släppa gasen, och den växlar då inte upp, jag kan gasa på mer bara för jag vill att den ska växla upp men den gör inte det då heller, då räcker det ibland bara att trycka på eco+ knappen så växlar den upp automatiskt... helt sinnessjukt enligt mig...


Jag hoppas det går att läsa sig till vad problemet är.
Som sagt jag har spolat lådan utan resultat, även ny adaption och senaste mjukvaran gjorde ingen förändring. Jag kan nästan påstå att det blev sämre efter bytet av oljan i lådan då jag upplever att den växlar sämre efter bytet än innan.
Jag kör bilen varje dag och jag har testat det mesta men nu känner jag bara att jag vill försöka åtgärda problemet och tro mig, jag har lagt x antal timmar på att hitta vad problemet är men utan resultat. Därför gjorde jag ett konto för att se om någon här kan hjälpa mig.

Ska bilen vara såhär? vad är problemet? hur kan man lösa det på billigaste sätt?

Helst vill man ju inte lämna in den på Volvo och betala 30 k för att dom ska riva ner lådan och leta upp problemet. Då säljer jag hellre bilen och köper mig något annat.. Är väldigt tacksam för svar och teorier.
Senast redigerad av 1 Niklasstrandberg, redigerad totalt 0 gånger.
#1479872
Det är en 4 cylindrig motor. Motorkod är D4204 T5.
Euro 6. Kan tilläga att den är polestar optimerad men problemet fanns innan optimeringen också.
Optimeringen gjorde jag för att försöka åtgärda problemet i lådan och trodde det skulle blir lite bättre, men det gjorde ingen som helst skillnad. Samma med sköljningen av lådan, kändes som bortkastade pengar.

Jag har kört en v40 d4 -14 och en volvo xc60 d5 -12 och har med dom bilarna inte upplevt problemet som jag har på xc70n..
Har också frågat 3 andra personer med xc70 2016 awd men dom känner inte igen problemet..
Senast redigerad av 1 Niklasstrandberg, redigerad totalt 0 gånger.
#1479890
Vi har två XC70 med automatlåda, men båda är fyrhjulsdrivna, så de har femcylindriga 2,4-liters motorer och TF-80 automatlådor. Om man lägger någon av dem i sportläget skulle man möjligen kunna få det till att de bär sig åt något i samma stil som din bil. Sportläget neutraliseras också av att farthållaren tar över. Något ECO+ finns inte på de här modellerna.

Men körs bilarna i läge D växlar de på ett sätt som jag förväntar mig, och som är förnuftigt, mer än 99,9% av tiden.
#1479907
Den motorn fanns ju med två tomatlådor. AW TF-71SC eller AW TG-81SC
Se till o få bort polestar mjukvaran ur växellådan (eventuellt en äldre mjukvara annars) och häll i eftermarknads olja i växellådan hade jag testat iaf.
#1479936
KalleJ skrev:Den motorn fanns ju med två tomatlådor. AW TF-71SC eller AW TG-81SC.
Av inlägget att döma är det här en sexstegad variant. Vilket då ska vara den första.

Finns det sportläge i den här modellen? ECO finns inte i våra XC70, för de är fyrhjulsdrivna, och då har de inte den funktionen, står det i bruksanvisningen. Däremot har båda två sportläget.
#1479964
Ja den är 6 stegad geartronic. Sportläge finns på bilen. Men vad gör jag för att fixa problemet?

En på volvo sa att man kan köra en felsökning i växellådan men jag är rädd att det kan bli dyrt då. Men det kanske är vad som krävs om man vill få ordning på grejerna 😔
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]