Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479973
Niklasstrandberg skrev:Ja den är 6 stegad geartronic. Sportläge finns på bilen. Men vad gör jag för att fixa problemet?

En på volvo sa att man kan köra en felsökning i växellådan men jag är rädd att det kan bli dyrt då. Men det kanske är vad som krävs om man vill få ordning på grejerna 😔
Felsökning på lådan är väl ett måste annars så är det ju bara gissningar man kan göra. Volvo kan ju ta ur kördata ur lådan och se om det är något fel.
Det gjorde de på min XC60 D4AWD när jag fick ny automatlåda på garantin, då var bilen ca 1,5,år. Då var det läckage på en ventil i ventilpaketet som orsakade att lådan högg ifrån N till D samt vid nerväxlingar. Senare kom även ny mjukvara som förbättrade styrningen på lådan.
Du skriver även att det låter som att bilen ska sprängas för att den varvar runt 25-2800 då känns det ju som att det är något annat som är galet också. När motorn/lådan är kall så ska lådan slira för att få upp tempen fortare och detta förstår inte många som klagar på detta och ofta kör kortkörningar och kall bil.
Har de spolat lådan med 8liter så är det ingen spolning utan endast oljebyte. Ska man göra det riktigt så ska man koppla upp lådan till reningsaggregat och rena oljan sedan byta ut den till ny olja.
#1479976
Tidigare ägaren till min XC70 D4 AWD 2015 fick en åtgärd som var gratis om inte bilen gått mer än 8000 mil. Det byttes inre packningar, olja mm . Efter det blev den perfekt så nåt skumt måste det ha varit eftersom det fanns en åtgärd.
#1479994
Trickelina skrev: mån 20 dec 2021, 15:57 Tidigare ägaren till min XC70 D4 AWD 2015 fick en åtgärd som var gratis om inte bilen gått mer än 8000 mil. Det byttes inre packningar, olja mm . Efter det blev den perfekt så nåt skumt måste det ha varit eftersom det fanns en åtgärd.
Jag råkade ut för detta problem med när vi provkörde sambons Volvo XC60 innan vi skulle köpa den.
Man blev livrädd som bilen växlade ner mellan 2 till 1:ans växel.
Var andra helt galna ryck i låg fart med.
Vi var så tveksamma till att köpa bilen, men blev lovade att det skulle bli löst och det blev det.
Tog dock 2 veckor extra innan vi fick bilen.

Fick tyvärr inte arbetsordern på det då Volvoverkstaden fakturerade det internt, men handlade om byte av packningar och ventilpaket inne i växellådan om jag minns rätt. Tror även att någon komponent som styr växelväljaren byttes först utan förbättring.
Är nog ett stort jobb, men vår XC60 har växlat helt underbart sen dess.
#1479996
Trickelina skrev:Tidigare ägaren till min XC70 D4 AWD 2015 fick en åtgärd som var gratis om inte bilen gått mer än 8000 mil. Det byttes inre packningar, olja mm . Efter det blev den perfekt så nåt skumt måste det ha varit eftersom det fanns en åtgärd.
Det är vanligt fel på geartronicarna på 5-cyl AWD, det är ventilpaketet som läcker och det finns olika åtgärdsplaner beroende på om man har garanti eller ej. Jag hade nybilsgaranti och då byttes lådan annars så byter eller renoveras ventilpaketet. Sedan kom även mjukvara som begränsar/optimerar ventilpaketet vid varmare/tunnare olja som kunde medföra att den växlade för hårt.
#1480001
Det går att få tag på renoverings-satser(hela ventilpaket eller bara solenoidventiler)till AWF21 och TF80 bl.a. Så en bra växellådsrenoverare fixar det där utan problem. Skift solenoiderna brukar ha en tendens att inte dra fullt ut pga av bränd olja och avlagringar, så pass att lindningen i solenoiden blir mycket het, vilket får till följd att ventilen börjar läcka och friktionsplattorna slirar och hugger, det är hundradelar vi pratar om här så det gäller att byta olja ofta i dessa automatkassor.
Nu gissar jag på att trådskaparen inte kommer göra detta själv, så kräv/välj att en bra servicetekniker som sysslar med dessa automater dagligen. Ta ej en nyexaminerad oljebytare om du vänder dig till en Volvo Åf.
#1480008
Tack för bra svar än sålänge!
Sportläget har jag bara i ibland när jag vill busa, annars använder jag det aldrig.

Absolut att lådan varvar mer när den är kall, speciellt på vintern. Men när motorn är varmkörd och uppe i arbetstempratur så gäller fortfarande problemen som jag skriver om i tråden.

Däremot är det inte alltid att den krånglar. Men det händer oftare än vad det borde göra måste jag säga..

Det med spolningen jag gjorde blev lite fail, jag hade bokat en tid för spolning med maskin på meca. För dom maskinerna finns bara på typ 1 eller 2 verkstäder där jag bor.

Han skulle ta 3500 för allt.
När jag hämtade bilen på verkstaden igen efter han var klar visade det sig att han hade tappat bort munstycket till maskinen som passade till min bil, vilken gjorde att han inte kunde använda maskinen till att spola lådan.

Så då tog han ett eget initiativ igenom att bara byta oljan manuellt (8 liter).

Detta var i våras, han skulle skicka en faktura men jag har fortfarande inte fått den fakturan. Antar att han glömt eller liknande då jag inte behövt betala än..
Senast redigerad av 3 Niklasstrandberg, redigerad totalt 0 gång.
#1480012
För att tillägga så förstår jag att man behöver byta oljan i lådan imellanåt. Typ en intervall på kanske var 10 000 - 14 000 mil. (Även om volvo säger att man aldrig behöver byta oljan).

Men volvo där jag bor tar 7000 kr(!!!!!) för att BYTA 8 liter olja manuellt, UTAN maskinen. Det tycker jag är alldeles för dyrt..

Det var därför jag valde att göra det på meca istället, för han skulle ha 3500 (med riktig maskin). Men det blev ju som det blev med det.
#1480021
Jag betalade 4000:- för 12 liter sköljning på Volvo verkstad.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]