Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1494091
GLIZ skrev: mån 28 mar 2022, 20:13
Derank skrev:ähhh, nu snackar du integrerad mobil i volvo ala 2000 talet, är nog ingen som använder det idag, då alla har en mobil. Och är det någon som nu absolut skulle använda det idag, så löses det ju enkelt med att köpa en mobil och en handsfree, easy peasy .
Nostalgi slår det mesta. Jag använder min integrerade mobil i min s80 smidigt att kunna svara med knappen på ratten. Svarar jag inte på mobilen ringer kompisarna bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nu hänger jag inte med. Jag har inte" on call" i bilen

När jag kliver in i min gamla XC70 så pausas ju radion/musik samtidigt som samtalet hoppar över till original högtalare och mikrofon handsfree i bilen via bluetooth. Supersmidigt.

Svara och att ringa upp funkar ju perfekt från ratten.

Att behöva lägga på telefonen och ringa upp via ett nytt nummer varje gång man hoppar in och ur bilen verkar ju extremt jobbigt.
#1494093
VolvoB20 skrev:
GLIZ skrev: mån 28 mar 2022, 20:13
Derank skrev:ähhh, nu snackar du integrerad mobil i volvo ala 2000 talet, är nog ingen som använder det idag, då alla har en mobil. Och är det någon som nu absolut skulle använda det idag, så löses det ju enkelt med att köpa en mobil och en handsfree, easy peasy .
Nostalgi slår det mesta. Jag använder min integrerade mobil i min s80 smidigt att kunna svara med knappen på ratten. Svarar jag inte på mobilen ringer kompisarna bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nu hänger jag inte med. Jag har inte" on call" i bilen

När jag kliver in i min gamla XC70 så pausas ju radion/musik samtidigt som samtalet hoppar över till original högtalare och mikrofon handsfree i bilen via bluetooth. Supersmidigt.

Svara och att ringa upp funkar ju perfekt från ratten.

Att behöva lägga på telefonen och ringa upp via ett nytt nummer varje gång man hoppar in och ur bilen verkar ju extremt jobbigt.
På ratten finns en grön och en röd lursymbol (om det ser likadant ut som i min s80) när det ringer i bilen trycker man på grön för att svara och röd när man lägger på. Va det det du menade?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1494104
GLIZ skrev: tis 29 mar 2022, 11:34
VolvoB20 skrev:
GLIZ skrev: mån 28 mar 2022, 20:13 Nostalgi slår det mesta. Jag använder min integrerade mobil i min s80 smidigt att kunna svara med knappen på ratten. Svarar jag inte på mobilen ringer kompisarna bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nu hänger jag inte med. Jag har inte" on call" i bilen

När jag kliver in i min gamla XC70 så pausas ju radion/musik samtidigt som samtalet hoppar över till original högtalare och mikrofon handsfree i bilen via bluetooth. Supersmidigt.

Svara och att ringa upp funkar ju perfekt från ratten.

Att behöva lägga på telefonen och ringa upp via ett nytt nummer varje gång man hoppar in och ur bilen verkar ju extremt jobbigt.
På ratten finns en grön och en röd lursymbol (om det ser likadant ut som i min s80) när det ringer i bilen trycker man på grön för att svara och röd när man lägger på. Va det det du menade?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Annan färg och text i min på knapparna men fungerar ju precis likadant över bluetooth till mobilen så kan inte se någon fördel med inbyggd telefon i bilen. .
#1494105
VOC-uppkopplingen handlar inte primärt om att kunna ringa. I alla fall inte för mig. Det är att på ett enkelt sätt kunna slå på bränslevärmare, kontrollera om bilen är låst etc där modemuppkopplingen är bra att ha. Även saker som körkörjournal underlättar.

När det gäller äldre bilar som verkligen har en telefon, så har du främst en fördel där. Om mottagningsförhållandena är dåliga så kan en extern antenn göra stor skillnad. Med andra ord fungerar den inbyggda telefonen på ställen där telefonen i fickan inte går att ringa med.

Nuförtiden är det för de flesta inte någon större fördel, eftersom mobilnäten numera är rätt bra. Jag har bara använt bluetooth-uppkoppling till min vanliga mobil i dryga 10 år, utan att sakna en mobil i bilen.
#1494110
Enligt min personliga tekniker på Bilia så är det 4G-modem i alla SPA- och CMA-bilar. Nedsläckningen av 3G-nätet kommer inte påverka Volvo-bilar efter 2016, bara de tidigare. Volvo använder Telenor som sin operatör för alla modeller som inte har Google, dvs före MY22. De med Google ville han inte svara på vad de har för operatör, så fråga mig inte varför. ;)
#1494305
Malmstroem skrev: tis 29 mar 2022, 16:54 Det gjordes bilar på de äldre plattformarna som inte har 4G även efter 2016. Exempel på bilar som inte har 4G-modem är alla V70, XC70 och V40.

Det är dock helt korrekt att SPA och CMA har 4G.
Så då är inte detta någon ko på isen alltså? 🤔
#1494337
Att det inte blir gratis kan jag acceptera, för man kan inte begära att en maskintillverkare ska kunna se in i framtiden. Men det är rimligt att begära att man tar fram en lösning, så det går att uppgradera för den som är beredd att betala för det. Jag jobbar själv med maskintillverkning, så jag vet hur det kan gå till.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]