Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1489639
virtq skrev:...även om det känns svårt at släppa XC70 som idag inte har någon vettig ersättare när det gäller lastutrymme i den formfaktorn...
Nej, det är ungefär så jag känner det också. Jag kör några år till, så får jag se om det finns en elbil som går att dra en husvagn med vettigt vid det laget.
#1490124
Hos Volvo har alla bilar som säljs i dag och som bygger på CMA- eller SPA-plattformarna tillgång till 4G-nätet. Men äldre bilar, till exempel V40, V70 och förra generationen XC60, som fortfarande är vanliga på vägarna och kommer rulla i många år till, ansluter via 2G och 3G.

– För dessa bilar kommer uppkopplingen som läget är nu att sluta fungera när 2G och 3G stängs ner helt, säger Magnus Holst, pr- och kommunikationschef på Volvo Cars, till Vi Bilägare.
#1493974
Det som kallas för nedstängning är egentligen när licensen hos Post och Telestyrelsen (PTS) går ut för respektive nät.
För 3G går licensen ut december 2023 och för 2G går licensen ut december 2025.
Notera att detta inte betyder att operatörerna kommer att ha full drift på näten fram till sista dagen av licensperioden. Täckningen kommer att successivt reduceras till fördel för 4G och 5G.
Däremot så killgidsas det kring 2G och att licencen för det nätet kommer att förlängas av PTS då det finns galet mycket machine to machine (M2M) enheter i samhället och utbyte av dessa till 4G inte kommer att hinnas med till december 2025. Men det är killgissningar och troligen inget varken operatörerna eller PTS vill göra.
#1494024
Derank skrev:Alltså, vad spelar det för roll, vad är det ni idag använder som använder sig av 3g? och ni inte kan lösa på annat sätt liet enkellt?
Om man vill använda telefonen i en äldre bil som har konstruerats för att använda 3g/2g så blir det svårt att använda 4g eller 5g som är dom senaste, nu. Men du kanske använde kassettspelaren till dina cd-skivor när kassespelaren fasades ut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1494027
ähhh, nu snackar du integrerad mobil i volvo ala 2000 talet, är nog ingen som använder det idag, då alla har en mobil. Och är det någon som nu absolut skulle använda det idag, så löses det ju enkelt med att köpa en mobil och en handsfree, easy peasy .
#1494030
Derank skrev:ähhh, nu snackar du integrerad mobil i volvo ala 2000 talet, är nog ingen som använder det idag, då alla har en mobil. Och är det någon som nu absolut skulle använda det idag, så löses det ju enkelt med att köpa en mobil och en handsfree, easy peasy .
Nostalgi slår det mesta. Jag använder min integrerade mobil i min s80 smidigt att kunna svara med knappen på ratten. Svarar jag inte på mobilen ringer kompisarna bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]