Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572665
Det vet jag.
Sätter man en mottagare med 4G eller 5G mellan nätet och 2G eller 3G utrustning behövs det ändå ett simkort i 2G eller 3G. Ett vanligt simkort har ett abonnemang. Den variant jag hänvisar till har inget egentligt abonnemang med eget nr men låser upp för allt annat.
@Gliz Ja jo. Man skulle kunna sätta en freq repeater som tar/sänder på 4/5g och sänd/tar på 2/3g till modul i bil. Men ärligt. Nope. Bättre enklare bara ha en modul som fixar det direkt.
#1572677
vjohnj skrev:Allt går att fixa.
Att Sätta upp en relay/repeater mellan olika Freq/protokoll går att fixa.
Men är det värt det?

(Ta bara detta med sänd av olik frekvenser och tillstånd. )
Med tanke på att de gamla ska säljas till andra användningar
Då är wifi redan en godkänd teknik att använda. Inte speciellt dyrt heller.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572681
dieselputte skrev:Att kommunicera mellan en 4G/5G enhet till VOC via en 2G/3G repeater kommer aldrig att funka då all kommunikation till 2G/3G måste ske via MSC-BSC (2G) alt MSC-RNC/SGSN (3G) (Växlar/ base station controllers)
Radio Network Controller (RNC)
är ju det nätet som monteras ned för 2G och 3G beroende av. Inte apparaterna

Är ju inte ett måste för att aparaten med 2G/3G, signaler kommer ju att gå i 4G/5G nätet och där är det det nätets noder etc. Som gäller.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572688
vjohnj skrev:Allt går att fixa.
Att Sätta upp en relay/repeater mellan olika Freq/protokoll går att fixa.
Nej, man måste förstå hur alla protokoll och enheter i ett mobilnät fungerar. Du kommer aldrig att få igång kommunikation mot VoC SIM eftersom authentiseringen av detta sker från HLR(i mobilnätet) och utan någon sådan kvittens kommer inte modulen kommunicera. Detta är en del i säkerheten. Har jobbat med mobil och fast telefoni sedan tidigt 80 tal så jag kan en hel del om ämnet. Vi droppar denna del nu. ;-)
#1572698
Samma dilemma med dett som med obd2 där det påstås att det inte går att komma åt bilars system men många oroar sig att deras bilar ska kapas via obd2 o.s.v.

-----------------------------------------------

El enkel lösning är en adapter på resan för att få igång rakapparaten t.ex. det är något liknande som är behovet för att det ska funka.

Same same but deferent.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572699
GLIZ skrev:Det är tydligt att du tänker fel.

Aparaterna kan inte kommunicera för att länken mellan dom monteras ned.

Apparaterna i sig är fullt fungerande.


När wifi sköter bron mellan utrustning som kan kommunicera på det nya nätet är ju problemet ur världen.
Ja dom går ju inte sönder för att nätet stängs ned. Men den blir helt obrukbar.

Lev med verkligheten istället att nuvarande VOC tjänsten upphör till 2025 och ditt abonnemang avslutas. Det är ju helt ointressant hur du tänker få din 2G enhet att blir en 5G enhet. Det är den nuvarande tjänsten Volvo on Call som kommer avslutas som just dessa Volvobilar till dagens dato använder. 2025 Det blir en VOC tjänst som i synnerhet P3 inte klarar av att hantera hårdvarumässigt för den är gammal och förlegad samt primärt har 2G baserad kommunikation. Bilar från 2017-2020 kommer kunna uppgraderas mjukvarumässigt för den nya VOC tjänsten då dom har hårdvara som klarar av den. Däremot blir det ju naturligt av Volvo att avsluta den äldre VOC tjänsten när 2G släcks ned.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]