Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572537
Jo jag förstod det, men det finns nog inget, förutom fjärr men "kort" räckvidd, men tror inte "min" lösning behöver bli så komplicerad med grejer man kan köpa, men ingen färdig lösning.

Min "lösning" är en brygga mellan 4-5 G och en existerande fjärr som lämnas i bilen, alternativt en pryl som köps som gör samma sak, den lösningen är den mest realistiska enligt mig och relativt enkel för ett företag att ta fram om man lyckas hålla kostnaden nere säg 2000 kr. Hamnar vi över 10kkr så finns det inget intresse enligt min bedömning.

Det behövs något i bilen som pratar med dieselvärmaren likt Volvos nyckel med den funktionen, men som kopplas (styrs) via 4 G eller 5 G. Och då endast löser start av dieselvärme, vilket enligt min uppskattning är vad folk mest kommer att sakna när man tappar VOC. Att kunna fjärr ställa en timer skulle jag personligen sakna, men det kan jag leva utan om jag överallt kan fjärrdirektstarta.
#1572542
VolvoB20 skrev:Enligt direktiven skall den årliga kontrollbesiktningen kontrollera nöduppringningsfunkttionen.

"7.13 Kontroll Metod
(B) 112-BASERAT ECALL-SYSTEM
Montering och konfigurering, skick, funktion.
Kontroll av 112 baserat eCall system ska utföras på fordon
som omfattas av kraven enligt Transportstyrelsen föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2016:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar och som tas i bruk den 1 juli 2010
eller senare. "

Om den inte fungerar ska bilen underkännas och med tiden få körförbud. Det kan alltså drabba flera hundra tusen bilar när 2G/3G stängs ned,

Svaret från biltillverkarna verkar mycket enkelt "Köp ny bil så löser det sig."

Myndigheterna verkar visst för en förändring av lagen.
Fast är VOC ett 112-baserat system? Det är ju någon servicepartner till Volvo som svarar och inte 112.
#1572557
Precis.
P3 plattformen har inte E-call det är ju därför de inte behöver lägga ned någon lösning på VOC systemet i P3 bilar.
Det är som du nämner en kontorist som svarar på SOS och kopplar vidare om till 112. Samma om du krockar och du inte svara så går det direkt till 112 därifrån.
Ecall kopplas direkt till larmcentralen(112) i det EU land du befinner dig i.
#1572595
vjohnj skrev:Gliz det är inte simkortet som är problemet. SIM är enbart för att tala om att denna användare har ett abonnemang/ har betalt så släpp in modul/tele på nätet
Modulen kommunicerar med nätet, och har du inte en modul/telefon som inte stöder 4/5g freq /protokoll så är det kört.
Det vet jag.
Sätter man en mottagare med 4G eller 5G mellan nätet och 2G eller 3G utrustning behövs det ändå ett simkort i 2G eller 3G. Ett vanligt simkort har ett abonnemang. Den variant jag hänvisar till har inget egentligt abonnemang med eget nr men låser upp för allt annat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572596
skarj skrev:Precis, det finns vad jag förstår inte något enkelt vis att runda detta, i min hjärna är det enklaste för att starta dieselvärmaren, vilket jag gissar är vad de flesta bryr sig om, att få till en "pryl" som möjliggör signalöverföring (start signal) till fjärr som i sin tur startar dieselvärmaren och kanske än bättre ger en återsignal att start är utförd. Detta bör vara hörbart, jag är tacksam om någon löser 2den rätta vägen" men det känns som det blir mycket jobb och ev kommer det att kunna startas stoppas av andra liknande enheter i närheten om det inte byggs bra.
Wifi mellan 2 aparater, den ena äldre där nätet, det vill säga alla antenner/sändare är borttagna. Den nyare aparaten har antenner/sändare som den får sin uppkoppling mot. Det som i det läget behövs är att man kan öppna den äldre aparaten utan ett simkort med abonnemang. Länken/bron över till en kontakt med det nyare nätet går via wifi till en utrustning som har kontakt med det nya nätets antenner/sändare. Där all data som fanns med det gamla nätet nu transporteras.

Det är det gamla nätet som är borta.
Inte den lagrade och åtkomliga informationen.


Landsväg 154 vs E6
Så att säga.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572608
Retrofitp3 skrev:
GLIZ skrev:Förstår din uppgivenhet men de stora utmaningarna eller en utmaning är att få över informationen som en 5G utrustning kan snappa upp till antennen som 2G eller 3G "språk".

5G-apparat tar emot skickar med wifi till 3G-appatat som skickar in översatt information in i antennsladden som bilens telefon är kopplad till.

Det som är den andra delen är att om det finns utrustning som kan ta emot signaler som t.ex VOC behöver för att funka så är det idé att sända dessa.
Ja det är just där som jag tror du inte förstår hur det fungerar. Den data som skickas till och från VOC är både krypterad och komprimerad med en riktigt jobbig krypteringnyckel. Så du vet inte vad det är för data som skickas mellan denna länk. Den är dessutom väldigt unik för just din bil. Det är ju kärnan i Volvos VOC system så här vill dom verkligen inte ha något intrång. Det är 2 helt skilda enheter om du har en inbyggd telefon eller bara VOC. Dessa har ingen koppling mot varandra. Så när det är nedsläckt så är det tyvärr bara grovt talat good bajs med den, bara slänga ut VOC enheten. Det måste till en helt annan sorts lösning här är jag rädd.

Däremot har jag väldigt klart för mig vad VOC skickar för data på CAN-nätet efter att den väl har blivit kontaktad. Det vet jag. Kommunikationen innehåller grovt räknat en 1600 rader ID paket.
Det är krypterat under tiden det "fraktas" i mottagande aparat dekrypteras allt. Anledning. För att det inte ska gå att hacka sig in medans frakten pågår eller rättare sagt inte gå att skicka okrypterad desinformation.

Vet hur det funkar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572651
GLIZ skrev:Det är krypterat under tiden det "fraktas" i mottagande aparat dekrypteras allt. Anledning. För att det inte ska gå att hacka sig in medans frakten pågår eller rättare sagt inte gå att skicka okrypterad desinformation.

Vet hur det funkar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
VOC sänder dessutom tillbaka en hel del! Alltså, om du inte har en susning vad det är den skickar eller sänder, så är det omöjligt att göra din lösning på det här problemet. Jag önskar dig all lycka till på ditt projekt.

MarcusJ skrev:Har ingen insyn där längre men vore intressant att veta hur Lastvagnar löst motsvarande bekymmer, det rullar ju väldigt många Volvo-lastbilar i Europa med exempelvis Dynafleet/Volvo Connect. Tror knappast att man rycker på axlarna där och säger åt åkarna att köpa nya lastbilar.
Här är det en gräns efter en årsmodell vill jag minnas, men nu för tiden har de flesta åkerier smarta färdskrivare av både gen 1 och gen 2. Dessa stöder både 4/G/5G och Wifi) Själv har jag knackat mycket i Idha och systemen för DigiDL. Många har fått sin färdskrivare redan utbytt. Men såklart i de fallet där en åkare inte tänker byta till en smart färdskrivare får dom helt enkelt fortsätta med manuell utläsning av data skulle jag tro. Nya Volvo Connect är väl endast till för de smarta färdskrivarna?. Så tycker jag det ser ut Idha i allafall. Men som du nämner, långt i från alla åkare vet om det här säkert. Så kommer det bli intressant att se hur det kommer se ut för åkarna 2025.
#1572656
Retrofitp3 skrev:
GLIZ skrev:Det är krypterat under tiden det "fraktas" i mottagande aparat dekrypteras allt. Anledning. För att det inte ska gå att hacka sig in medans frakten pågår eller rättare sagt inte gå att skicka okrypterad desinformation.

Vet hur det funkar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
VOC sänder dessutom tillbaka en hel del! Alltså, om du inte har en susning vad det är den skickar eller sänder, så är det omöjligt att göra din lösning på det här problemet. Jag önskar dig all lycka till på ditt projekt.

MarcusJ skrev:Har ingen insyn där längre men vore intressant att veta hur Lastvagnar löst motsvarande bekymmer, det rullar ju väldigt många Volvo-lastbilar i Europa med exempelvis Dynafleet/Volvo Connect. Tror knappast att man rycker på axlarna där och säger åt åkarna att köpa nya lastbilar.
Här är det en gräns efter en årsmodell vill jag minnas, men nu för tiden har de flesta åkerier smarta färdskrivare av både gen 1 och gen 2. Dessa stöder både 4/G/5G och Wifi) Själv har jag knackat mycket i Idha och systemen för DigiDL. Många har fått sin färdskrivare redan utbytt. Men såklart i de fallet där en åkare inte tänker byta till en smart färdskrivare får dom helt enkelt fortsätta med manuell utläsning av data skulle jag tro. Nya Volvo Connect är väl endast till för de smarta färdskrivarna?. Så tycker jag det ser ut Idha i allafall. Men som du nämner, långt i från alla åkare vet om det här säkert. Så kommer det bli intressant att se hur det kommer se ut för åkarna 2025.
Det är tydligt att du tänker fel.

Aparaterna kan inte kommunicera för att länken mellan dom monteras ned.

Apparaterna i sig är fullt fungerande.


När wifi sköter bron mellan utrustning som kan kommunicera på det nya nätet är ju problemet ur världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]