av GLIZ - ons 06 mar 2024, 21:59
- ons 06 mar 2024, 21:59
#1572408
5G-apparat tar emot skickar med wifi till 3G-appatat som skickar in översatt information in i antennsladden som bilens telefon är kopplad till.
Det som är den andra delen är att om det finns utrustning som kan ta emot signaler som t.ex VOC behöver för att funka så är det idé att sända dessa.
Anledningen till att det kommer sluta att skickas är ju för att mottagare saknas för att länken plockas ned.
Alla Master med 2G & 3G sändare.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Retrofitp3 skrev:Förstår din uppgivenhet men de stora utmaningarna eller en utmaning är att få över informationen som en 5G utrustning kan snappa upp till antennen som 2G eller 3G "språk".GLIZ skrev:Egenbyggd.
För ett par år sedan såg jag att det fanns "dumy" simkort utan abonnemang som öppnade mobilens andra funktioner.
Modern mobil
wifi ----> äldre mobil ----> bilens telefon med ett sådant simkort.
Hajs,
Du får jättegärna vidareutveckla exakt vad du menar med dummy simkort?
Nåväl, så här ligger det till i verkligheten, VOC enheten kommer tappa sin uppkoppling mot VOC-servern dels för att dataförbindelsen helt kommer att upphöra och dels för att ditt abonnemang är avslutat. Det spelar då ingen roll hur eller med vad du kommer försöka kontakta servern med för utrustning. Även om i teorin, att du skulle ta kunna bort modemet i VOC enheten mot en 4G sändare så kommer VOC inte ha någon förbindelse med servern. VOC stänger då ned sig och du får "Volvo on call service erfordras" och varpå enheten inte kommer svara på något annat kommando än i service mode.
För att kunna få samma sorts funktioner som innan med VOC så krävs det lite mer teknologi än en "modern mobiltelefon". Det man först måste göra är att ta reda på kommunikationen mellan berörda noderna med deras speciella ID:n och det är inte gjort i en handvändning kan jag säga då det krävs lite reverse engineering. I skrivande stund håller jag(och Johnny) faktiskt på att sortera ut sådana ID:n just för detta ändamål som jag måste kontrollera mellan olika bilmodeller och årsmodeller. Det är ett gigantiskt jobb vill jag ändå berätta för den som går i samma tankar. Sen efter det ska det ju göras kretsar med komponenter och skrivas lite mjukvara för att få rätt CAN-ID att sändas vid rätt instruktion via ett modem ansluten direkt mot CAN nätet, ja, som styrs via en självskriven app då då, Det kan inte jag göra utan hjälp. I realiteten så är det ofantligt mycket kvar att göra, så jag tror det inte kommer sluta i en kommersiell produkt. Men drömmar kan man ha :)
Om vi tar V-dass dongelpryl t.ex så styrs all data mellan mottagare och sändare via CAN-nätet upp till deras app(dongeln är ett modem i sig) Men utöver detta så råder jag folk att tänka på vad dom ger sig in på när dom funderar på att köpa deras dyra tjänst. Först och främst är den inte certifierad, så det finns inga garantier på att dom inte kan manipulera bilen på annat håll. Vilket jag definitivt tror att dom gör. I princip har dom total kontroll över bilen så länge dongeln sitter i OBD utaget.
5G-apparat tar emot skickar med wifi till 3G-appatat som skickar in översatt information in i antennsladden som bilens telefon är kopplad till.
Det som är den andra delen är att om det finns utrustning som kan ta emot signaler som t.ex VOC behöver för att funka så är det idé att sända dessa.
Anledningen till att det kommer sluta att skickas är ju för att mottagare saknas för att länken plockas ned.
Alla Master med 2G & 3G sändare.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk