Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572408
Retrofitp3 skrev:
GLIZ skrev:Egenbyggd.

För ett par år sedan såg jag att det fanns "dumy" simkort utan abonnemang som öppnade mobilens andra funktioner.

Modern mobil
wifi ----> äldre mobil ----> bilens telefon med ett sådant simkort.

Hajs,
Du får jättegärna vidareutveckla exakt vad du menar med dummy simkort?

Nåväl, så här ligger det till i verkligheten, VOC enheten kommer tappa sin uppkoppling mot VOC-servern dels för att dataförbindelsen helt kommer att upphöra och dels för att ditt abonnemang är avslutat. Det spelar då ingen roll hur eller med vad du kommer försöka kontakta servern med för utrustning. Även om i teorin, att du skulle ta kunna bort modemet i VOC enheten mot en 4G sändare så kommer VOC inte ha någon förbindelse med servern. VOC stänger då ned sig och du får "Volvo on call service erfordras" och varpå enheten inte kommer svara på något annat kommando än i service mode.

För att kunna få samma sorts funktioner som innan med VOC så krävs det lite mer teknologi än en "modern mobiltelefon". Det man först måste göra är att ta reda på kommunikationen mellan berörda noderna med deras speciella ID:n och det är inte gjort i en handvändning kan jag säga då det krävs lite reverse engineering. I skrivande stund håller jag(och Johnny) faktiskt på att sortera ut sådana ID:n just för detta ändamål som jag måste kontrollera mellan olika bilmodeller och årsmodeller. Det är ett gigantiskt jobb vill jag ändå berätta för den som går i samma tankar. Sen efter det ska det ju göras kretsar med komponenter och skrivas lite mjukvara för att få rätt CAN-ID att sändas vid rätt instruktion via ett modem ansluten direkt mot CAN nätet, ja, som styrs via en självskriven app då då, Det kan inte jag göra utan hjälp. I realiteten så är det ofantligt mycket kvar att göra, så jag tror det inte kommer sluta i en kommersiell produkt. Men drömmar kan man ha :)

Om vi tar V-dass dongelpryl t.ex så styrs all data mellan mottagare och sändare via CAN-nätet upp till deras app(dongeln är ett modem i sig) Men utöver detta så råder jag folk att tänka på vad dom ger sig in på när dom funderar på att köpa deras dyra tjänst. Först och främst är den inte certifierad, så det finns inga garantier på att dom inte kan manipulera bilen på annat håll. Vilket jag definitivt tror att dom gör. I princip har dom total kontroll över bilen så länge dongeln sitter i OBD utaget.
Förstår din uppgivenhet men de stora utmaningarna eller en utmaning är att få över informationen som en 5G utrustning kan snappa upp till antennen som 2G eller 3G "språk".

5G-apparat tar emot skickar med wifi till 3G-appatat som skickar in översatt information in i antennsladden som bilens telefon är kopplad till.

Det som är den andra delen är att om det finns utrustning som kan ta emot signaler som t.ex VOC behöver för att funka så är det idé att sända dessa.

Anledningen till att det kommer sluta att skickas är ju för att mottagare saknas för att länken plockas ned.

Alla Master med 2G & 3G sändare.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1572437
GLIZ skrev:Förstår din uppgivenhet men de stora utmaningarna eller en utmaning är att få över informationen som en 5G utrustning kan snappa upp till antennen som 2G eller 3G "språk".

5G-apparat tar emot skickar med wifi till 3G-appatat som skickar in översatt information in i antennsladden som bilens telefon är kopplad till.

Det som är den andra delen är att om det finns utrustning som kan ta emot signaler som t.ex VOC behöver för att funka så är det idé att sända dessa.
Ja det är just där som jag tror du inte förstår hur det fungerar. Den data som skickas till och från VOC är både krypterad och komprimerad med en riktigt jobbig krypteringnyckel. Så du vet inte vad det är för data som skickas mellan denna länk. Den är dessutom väldigt unik för just din bil. Det är ju kärnan i Volvos VOC system så här vill dom verkligen inte ha något intrång. Det är 2 helt skilda enheter om du har en inbyggd telefon eller bara VOC. Dessa har ingen koppling mot varandra. Så när det är nedsläckt så är det tyvärr bara grovt talat good bajs med den, bara slänga ut VOC enheten. Det måste till en helt annan sorts lösning här är jag rädd.

Däremot har jag väldigt klart för mig vad VOC skickar för data på CAN-nätet efter att den väl har blivit kontaktad. Det vet jag. Kommunikationen innehåller grovt räknat en 1600 rader ID paket.
#1572440
Retrofitp3 skrev:Kommunikationen innehåller grovt räknat en 1600 rader ID paket.
Ja, det är en kopiös massa data man kan hitta på till sådana saker. Jag har själv skrivit drivrutiner för CAN-kommunikation i industrimaskiner. Även en enkel motionkontroll, i mitt fall en positionerande servomotor styrd av en PID-regulator, skapar dussinvis med olika paket för att även klara uppstart, hemmalägeskörning, felhantering och annat krafs som egentligen inte har med själva uppgiften att göra.
#1572450
Precis, det finns vad jag förstår inte något enkelt vis att runda detta, i min hjärna är det enklaste för att starta dieselvärmaren, vilket jag gissar är vad de flesta bryr sig om, att få till en "pryl" som möjliggör signalöverföring (start signal) till fjärr som i sin tur startar dieselvärmaren och kanske än bättre ger en återsignal att start är utförd. Detta bör vara hörbart, jag är tacksam om någon löser 2den rätta vägen" men det känns som det blir mycket jobb och ev kommer det att kunna startas stoppas av andra liknande enheter i närheten om det inte byggs bra.
#1572457
Enligt direktiven skall den årliga kontrollbesiktningen kontrollera nöduppringningsfunkttionen.

"7.13 Kontroll Metod
(B) 112-BASERAT ECALL-SYSTEM
Montering och konfigurering, skick, funktion.
Kontroll av 112 baserat eCall system ska utföras på fordon
som omfattas av kraven enligt Transportstyrelsen föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2016:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar och som tas i bruk den 1 juli 2010
eller senare. "

Om den inte fungerar ska bilen underkännas och med tiden få körförbud. Det kan alltså drabba flera hundra tusen bilar när 2G/3G stängs ned,

Svaret från biltillverkarna verkar mycket enkelt "Köp ny bil så löser det sig."

Myndigheterna verkar visst för en förändring av lagen.
#1572472
Det som jag tycker irriterar extra mycket är att VCC hade kunnat ta fram en 4G-modul/mottagare som fungerar både i Nordamerika och Europa, alltså som stödjer samtliga frekvensband, istället för en som enbart fungerar i Nordamerika. Mobiltelefoner gör ju det sedan rätt många år för att slippa tillverka en hel massa olika utföranden av samma modeller så det är inte alls svårt om man måste ta fram en mottagare oavsett.

Men i vanlig ordning ville man inte eftersom man inte riskerar några efterverkningar här...

Har ingen insyn där längre men vore intressant att veta hur Lastvagnar löst motsvarande bekymmer, det rullar ju väldigt många Volvo-lastbilar i Europa med exempelvis Dynafleet/Volvo Connect. Tror knappast att man rycker på axlarna där och säger åt åkarna att köpa nya lastbilar.
#1572476
apersson850 skrev:Ja, det är en kopiös massa data man kan hitta på till sådana saker. Jag har själv skrivit drivrutiner för CAN-kommunikation i industrimaskiner. Även en enkel motionkontroll, i mitt fall en positionerande servomotor styrd av en PID-regulator, skapar dussinvis med olika paket för att även klara uppstart, hemmalägeskörning, felhantering och annat krafs som egentligen inte har med själva uppgiften att göra.
Ja det är det som gör att det blir lite merjobb, att sortera ut meddelanden som egentligen inte behövs och de är massor speciellt om man inte har direkt insikt vart eller vilka ID som är Send eller Response. Här blir det lite trial and error. Det blir aldrig helt logiskt utan ett facit.
skarj skrev:Precis, det finns vad jag förstår inte något enkelt vis att runda detta, i min hjärna är det enklaste för att starta dieselvärmaren, vilket jag gissar är vad de flesta bryr sig om, att få till en "pryl" som möjliggör signalöverföring (start signal) till fjärr som i sin tur startar dieselvärmaren och kanske än bättre ger en återsignal att start är utförd. Detta bör vara hörbart, jag är tacksam om någon löser 2den rätta vägen" men det känns som det blir mycket jobb och ev kommer det att kunna startas stoppas av andra liknande enheter i närheten om det inte byggs bra.
Att starta bränslevärmaren har jag löst, jag vet vilka ID som startar bränslevärmaren. Det var lite av en ambition från mig att hitta. Jag har provat skicka dem till min bil(och andra) så den går igång. Att lägga till en "blink" är väl heller inget problem. PIP och ljud går via LIN så där blir det värre och det som är ännu värre är implementeringen. Framtiden får utvisa sig.
#1572497
Det hjälper inte om man är utanför nyckelns räckvidd, men det finns en mjukvaruuppdatering att köpa till min 2012:a som tillåter att man startar värmaren från den vanliga fjärrnyckeln. Då behöver jag åtminstone inte gå ut om jag är nära bilen när jag vill att värmaren ska igång.
Vår andra XC70 från 2016 har redan den funktionen.
#1572513
Nja det hjälper som jag tänkte:
Att du lämnar en fjärr (som startar dieselvärmaren) i bilen, då når den, den i sintur får signalen (samma som ett tryck på startknappen) men från en "pryl" som du styr från telefonen, fjärren länkas alltså ute i bilen med en mottagare (och gärna sändare) som du remotar från mobilen. Jag tror den läsningen är det enklaste att åstadkomma för att ha en ordentlig möjlighet till fjärrstart.

@ Retrofitp3 vad har du skickat med för att få igång värmaren? Eller via 3G?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

Hej Dotterns S40 D" classic från 2012 […]

Elpriset

Dom där manualerna är tydligen en bristv[…]

Personligen tycker jag att 235/55-18 ser bäst[…]

Volvo 960 handbroms

Har du den justerbara varianten (se nedan), eller […]