Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513366
chrisrolex skrev:Mjukvara och hårdvara är nu släppt i USA för att få 4G till P3-bilar.
Med följande artiklar:
TEM 4G Modem - 36011532
PSIM - 8640806
TEM VOC Reload SW (S80/XC70) - 30732999
TEM VOC Reload SW (other cars) - 31288000

Källa: https://www.swedespeed.com/threads/3g-t ... p3.658951/
Kommer det något till P2 bilar också tro? Har en S80 t6/00.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1513716
Jag har det mest för värmaren även om det ibland är bra att se körjournalen. För värmaren kan jag lägga till funktionen på fjärren istället, det är inte så ofta som jag vill starta värmaren och inte är inom "Fjärravstånd" men visst blir det en försämring.

Men jag håller med, det är ju synd när allt annat på bilen fungerar precis som det gjort sedan den lämnade bandet och jag inte har för avsikt att byta bil.
#1513729
Ja det är förstås lite tråkigt. Jag har själv drabbade bilar.
Att Volvo enbart uppgraderar TEM har sin logik i att man även låter sig uppgradera till P-sim, som är likadant kommunikationssystem som i SPA bilarna.
Det är nog billigast och enklast att bara uppgradera bilar med TEM, det vill säga alla bilar byggda under P3-plattformen från 2015 och uppåt 2018/2019.
Begränsningen blir för att TEM har ett seriellt gränssnitt mot bilen, vilket den äldre generationen av VOC inte har, utan är en del av MOST.

Det sjuka med nedstängningen av 2-3G är att bandbredden på 4g kommer ju öka ordentligt när alla andra gamla enheter byts ut. Jag kan ju tycka att man kan spara 3G i alla fall så lättas ju bandbredden upp.
#1531950
Så här ett år efter att tråden startade tog jag kontakt med Volvo som fortfarande är överraskade eller ointresserade av nedsläckningen av 2G och 3G.
Svar: "Tack för ditt mejl angående nedsläckning av 3G- och 2G-nätet. Vi undersöker i dagsläget olika möjligheter och lösningar, men jag har inget besked jag kan ge om exakt hur vi kommer att tackla den rådande situationen gällande utfasningen av 2G- samt 3G-näten."

Den som vill ha fakta om nedsläckningen kan läsa på PTS hemsida:
https://pts.se/sv/privat/telefoni/tekni ... ch-3g-nat/

Status nu är att i storstäderna är 3G numera i stort sett borta. Telia planerar att 3G ska vara helt släckt 2023.
Volvo On Call arbetar på 2G och bör fungera till 2025.
#1531952
CaMo skrev: tor 23 feb 2023, 17:49 Så här ett år efter att tråden startade tog jag kontakt med Volvo som fortfarande är överraskade eller ointresserade av nedsläckningen av 2G och 3G.
Svar: "Tack för ditt mejl angående nedsläckning av 3G- och 2G-nätet. Vi undersöker i dagsläget olika möjligheter och lösningar, men jag har inget besked jag kan ge om exakt hur vi kommer att tackla den rådande situationen gällande utfasningen av 2G- samt 3G-näten."

För nytillkomna läsare av tråden så påminner jag om länken med fakta om nedsläckningen på PTS hemsida:
https://pts.se/sv/privat/telefoni/tekni ... ch-3g-nat/

Status nu är att i storstäderna är 3G numera i stort sett borta. Telia planerar att 3G ska vara helt släckt 2023.
Volvo On Call arbetar på 2G och bör fungera till 2025.
#1531992
Har fnurat lite på detta och...

Detta är bara ett tankeexpereriment.
För att förstå och sätta sig in i dom olika delarna som måste lira.

Man tar emot 4G eller 5G ut kommer ljud eller datasignal och likt den GAMLA GAMLA telefonlursmodemets funktion flyttar över det till en mottagare som sedan innom ett mindre område eller direkt till bilens antenn för över det hela med 2G eller 3G-signaler...

Sedan att någon med programmeringskunskaper gör en mojäng som kan monteras på bilars befintliga utrustning.

Är säkert ute och cycklar men klurar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]