Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1477707
Multiremmen får vara max 10 år. Kolla om den är bytt.
Det finns ingen max körsträcka på remmen (på den motorn). Bara max ålder. Därför kan det bli förbisett vid service eftersom man utgår från miltal vid intervallerna.


Ett tillägg till ovanstående: Max 10 år, utom körsträcka gäller även 1.8 F-motorn. (Fordmotorn)
av Yaniz
#1477713
Rådlös skrev: Det finns ingen max körsträcka på remmen (på den motorn). Bara max ålder.
Det påståendet låter fullkomligt osannolikt i mina öron. Säg att du kör 4.000 mil/år och när det efter 10 år är dags för byte av rem har bilen gått 40.000 mil. 40.000 mil på samma rem! Nej, det köper jag inte.
av Rådlös
#1477747
Yaniz: Min skanner är i olag, så jag kan inte lägga upp någon bild här. Men jag har en utskrift från VISA som min verkstad använde vid en av servicetillfällena. Där står alla åtgärder vid olika körsträckor och rutor att kryssa i för det man har utfört. Men för multiremmen finns inga körsträckerutor. Endast en anvisning att remmen skall bytas vid max 10 år!
OBS! Detta gällde då min bilmodell, V70 2.0 F -08. (Jag har inte kvar bilen längre)
Jag tolkar det även som att det står fritt att byta remmen tidigare om man vill det.
#1477759
Der jag kommer på

-Låsen krånglar inte helt ovanligt på dessa
-AC/Värme att det fungerar
-Rost ovanför vindrutan ja
-Hängande bakre torkarblad, flyttas lätt upp men det är inte ovanligt
-Parkeringsbromsen, har börjat komma upp att de som inte kan meka med dessa ej heller kan sätta ihop de när de eventuellt bytt bromsbelägg. Tar p-bromsen som den ska och lys och kravla sig in och kolla denna
-Diverse glapp i framvagnen får man nog vara beredd på att det kan vara
av vjohnj
#1477761
Yaniz skrev:
Rådlös skrev: Det finns ingen max körsträcka på remmen (på den motorn). Bara max ålder.
Det påståendet låter fullkomligt osannolikt i mina öron. Säg att du kör 4.000 mil/år och när det efter 10 år är dags för byte av rem har bilen gått 40.000 mil. 40.000 mil på samma rem! Nej, det köper jag inte.
Brukar väl vara byte vid kamrem xx mil/xx år
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]