- fre 03 dec 2021, 11:09
#1476985
Hej alla bilkunniga!
Ny på detta forum, som en vän tipsade om. Har en hittills välfungerande V70 II 1.6D DRIVe (115hk) - 2012 som gått 15.000 mil. Jag har under året märkt av att den automatiska växellådan betett sig märkligt, bl.a. växlat ned där den inte ska och i vissa fall inte givit nån gas alls vid start från stillastående, för att istället varva upp friskt. Bilen inlämnad för inspektion hos Volvos märkesverkstad i norra Stockholm. Diagnosen därifrån löd "defekt varvtalsräknare" och sekundärt till detta en slirande koppling i behov av komplett byte. Pris för detta 46.000:-. Värdering för bilen ifråga enligt bilpriser.se ligger kring 60.000-68.000:-, en lite trist ekonomisk ekvation alltså.
Min fråga till er som vet - är det ens värt att laga detta? Och är i så fall prisförslaget i så fall rimligt, eller kan man komma ner en bit på annan kompetent verkstad i Sthlm-området? Är det kanske rentav rimligare att byta hela växellådan?
Alternativet är att sälja av bilen i bef. skick med brakförlust, men avsikten var att behålla den som en "slitbil" i ganska många tusen mil till. Jag kännner inte till några ytterligare defekter på bilen, som varit bra och pålitlig fram tills idag.
Ber ödmjukt om era tips och åsikter i saken!
Bästa hälsningar,
Daniel
Ny på detta forum, som en vän tipsade om. Har en hittills välfungerande V70 II 1.6D DRIVe (115hk) - 2012 som gått 15.000 mil. Jag har under året märkt av att den automatiska växellådan betett sig märkligt, bl.a. växlat ned där den inte ska och i vissa fall inte givit nån gas alls vid start från stillastående, för att istället varva upp friskt. Bilen inlämnad för inspektion hos Volvos märkesverkstad i norra Stockholm. Diagnosen därifrån löd "defekt varvtalsräknare" och sekundärt till detta en slirande koppling i behov av komplett byte. Pris för detta 46.000:-. Värdering för bilen ifråga enligt bilpriser.se ligger kring 60.000-68.000:-, en lite trist ekonomisk ekvation alltså.
Min fråga till er som vet - är det ens värt att laga detta? Och är i så fall prisförslaget i så fall rimligt, eller kan man komma ner en bit på annan kompetent verkstad i Sthlm-området? Är det kanske rentav rimligare att byta hela växellådan?
Alternativet är att sälja av bilen i bef. skick med brakförlust, men avsikten var att behålla den som en "slitbil" i ganska många tusen mil till. Jag kännner inte till några ytterligare defekter på bilen, som varit bra och pålitlig fram tills idag.
Ber ödmjukt om era tips och åsikter i saken!
Bästa hälsningar,
Daniel