Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dahlofff
#1476126
Införskaffade mig en V70 i somras som jag är väldigt nöjd med. Men nu när vinterkylan slagit till har jag märkt att dieselvärmaren inte verkar vilja fungera. När jag sätter på direktstarten av värmaren hör jag hur något klickar till i motorutrymmet samt att det piper till, någon sekund går och sedan klickar det till igen. Sen blir det knäpptyst. Det står fortfarande i infodisplayen att bränslevärmaren är på, ända tills infodisplayen efter en stund slocknar, när jag då låser upp bilen och öppnar dörren drar displayen igång och meddelandet är borta.
Får samma resultat med start på tidur.

Kollade i instruktionsboken med hopp om att jag ska lista ut vad som är fel, och allt jag hittar är att dieselvärmaren inte startar om man har för låg bränslenivå eller för låg batterispänning. Jag visste att det inte berodde på bränslenivån då jag försökt starta dieselvärmaren med nästan fullt i tanken. Så jag testade att ladda batteriet över natten. När jag då testade starta värmaren på morgonen lät det annorlunda, som att den försökte dra igång. Och jag fick upp meddelande om att jag hade för låg bränslenivå för att starta värmaren. Vid det laget trodde jag att jag äntligen hittat felet, så jag åkte och tankade i en fulltank och testade igen, med samma resultat som från början. Lät batteriet ladda upp över natten, fortfarande samma resultat som från början.

Och det är ungefär här jag är i nuläget. Har googlat runt en massa men ännu inte hittat felet. Så är det någon som vet vad det beror på eller har tips på vad jag borde göra?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]