Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hingo
#1475896
Hej, jag har försökt kolla upp lite kring info om batteri och laddning.
Jag har en xc70 my16 d4 awd som larmar för låg batterispänning. Har tänkt att jag skulle behöva ladda batteriet men bor i lägenhet och har bilen i garaget där jag har väldigt svårt att få tag i uttag för stödladdning.
Mina tankar går att antingen byta ut batteriet till ett nytt då jag antar att det är originalbatteriet från fabrik? Men vilket ska jag ha isånnafall? Har 70ah idag, bör jag köpa ett större för att säkra upp lite körning med värmare?
Eller ska jag bara försöka ta ut batteriet och ladda upp nångång då och då? Vad säger experterna?
Tacksam för hjälp.
av UnleashFusion
#1475908
Hingo skrev: fre 26 nov 2021, 11:31 Hej, jag har försökt kolla upp lite kring info om batteri och laddning.
Jag har en xc70 my16 d4 awd som larmar för låg batterispänning. Har tänkt att jag skulle behöva ladda batteriet men bor i lägenhet och har bilen i garaget där jag har väldigt svårt att få tag i uttag för stödladdning.
Mina tankar går att antingen byta ut batteriet till ett nytt då jag antar att det är originalbatteriet från fabrik? Men vilket ska jag ha isånnafall? Har 70ah idag, bör jag köpa ett större för att säkra upp lite körning med värmare?
Eller ska jag bara försöka ta ut batteriet och ladda upp nångång då och då? Vad säger experterna?
Tacksam för hjälp.
kör du korta sträckor med värmare?
Kan du se vad det står på batteriet(märke)? lite svårt och gissa ifall batteriet är bytt tidigare(om du inte är första ägaren och vet själv)
om du har möjlighet att ta hem och ladda så prova det först; då batteriet kanske/kanske inte är påväg att ge sig.
Att köpa nytt är lätt men om du kör korta sträckor med värmare på så kommer du förr eller senare ha samma problem framöver och du kan köpa större och starkare batteri bara den får plats.
av Gabriel
#1475918
Om du bestämmer dig för att byta batteri så rekommenderar jag Varta G14, det är det största du kan få in i batterilådan. Kräver dock nytt lock för att få plats, locket heter 31335286 och kan beställas hos din Volvohandlare, kostar runt 500kr.
Batteriet kan du beställa här för överkomliga pengar: https://www.empa-innotec.de/Varta-G14-A ... 5-Ah-850-A

Jag kör själv med denna lösning sen ett år tillbaka i min XC70 -16.
av ChristerN
#1475935
Oavsett om du köper nytt batteri eller inte så måste du se till så att batteriet återladdas tillräckligt mycket efter uttag.
Ett nytt batteri tar laddning snabbare än ett äldre.
Ett AGM-batteri tar laddning snabbare än ett vanligt "vått" bly-syra.
Ett större batteri klarar (naturligt) fler korta körsträckor/värmarkörningar.

Som ett första steg i ditt fall är det naturligt att ta in batteriet och sätta det på laddning. Då får du reda på om det är i OK skick öht. Ev behöver du köra som vanligt några dagar efter det och se om och hur fort du får larmet igen.

Eftersom batterier är tunga så föreslår jag att du i fortsättningen försöker köra lite längre sträckor då och då. Minst en gång i veckan.
Bra att ha är också en multimeter som man mäter spänningen på batteriet med. Under motorgång bör den ligga på ca 14,6-14,8 V.
Efter något dygns vila bör det ligga på 12,7-12,8 om det är fulladdat.
av m2c
#1475995
Jag vet inte hur exakta de är, men ett alternativ till multimeter är sån där usb laddare för cigguttaget med voltintikering. Jag har en sådan och tycker den stämmer hyffsat bra faktiskt.

Det är alltså en som du sätter i ciggarettuttaget med två usb uttag, och en liten display som visar volt i elsystemet.
Finns massa varianter b.la på ebay, och säkert på Kjell & company osv.
av Hingo
#1476049
UnleashFusion skrev: fre 26 nov 2021, 12:47
Hingo skrev: fre 26 nov 2021, 11:31 Hej, jag har försökt kolla upp lite kring info om batteri och laddning.
Jag har en xc70 my16 d4 awd som larmar för låg batterispänning. Har tänkt att jag skulle behöva ladda batteriet men bor i lägenhet och har bilen i garaget där jag har väldigt svårt att få tag i uttag för stödladdning.
Mina tankar går att antingen byta ut batteriet till ett nytt då jag antar att det är originalbatteriet från fabrik? Men vilket ska jag ha isånnafall? Har 70ah idag, bör jag köpa ett större för att säkra upp lite körning med värmare?
Eller ska jag bara försöka ta ut batteriet och ladda upp nångång då och då? Vad säger experterna?
Tacksam för hjälp.
kör du korta sträckor med värmare?
Kan du se vad det står på batteriet(märke)? lite svårt och gissa ifall batteriet är bytt tidigare(om du inte är första ägaren och vet själv)
om du har möjlighet att ta hem och ladda så prova det först; då batteriet kanske/kanske inte är påväg att ge sig.
Att köpa nytt är lätt men om du kör korta sträckor med värmare på så kommer du förr eller senare ha samma problem framöver och du kan köpa större och starkare batteri bara den får plats.
Jag köpte bilen i våras och har egentligen inte ens börjat köra bilen med värmare. Eller värmaren har helt enkelt inte kunnat gå dessa ggr jag velat använda den senaste veckorna pga batteriet.
Batteriet är Volvo original.
Jag kan lätta plocka ut batteriet, införskaffa en ctek och ladda batteriet i lägenheten. Något jag behöver tänka på då? För jag tänker att bilen inte kommer gå att låsa osv? Kommer något annat att nollställas om jag plockar ut batteriet?
av Hingo
#1476051
Gabriel skrev:Om du bestämmer dig för att byta batteri så rekommenderar jag Varta G14, det är det största du kan få in i batterilådan. Kräver dock nytt lock för att få plats, locket heter 31335286 och kan beställas hos din Volvohandlare, kostar runt 500kr.
Batteriet kan du beställa här för överkomliga pengar: https://www.empa-innotec.de/Varta-G14-A ... 5-Ah-850-A

Tack, jag ska kolla upp detta batteriet om jag behöver ett nytt. Men känns som om jag kanske ska ladda det i första steget nu och se om det är helt klart eller inte.

Jag kör själv med denna lösning sen ett år tillbaka i min XC70 -16.
av Hingo
#1476056
ChristerN skrev: fre 26 nov 2021, 15:57 Oavsett om du köper nytt batteri eller inte så måste du se till så att batteriet återladdas tillräckligt mycket efter uttag.
Ett nytt batteri tar laddning snabbare än ett äldre.
Ett AGM-batteri tar laddning snabbare än ett vanligt "vått" bly-syra.
Ett större batteri klarar (naturligt) fler korta körsträckor/värmarkörningar.

Som ett första steg i ditt fall är det naturligt att ta in batteriet och sätta det på laddning. Då får du reda på om det är i OK skick öht. Ev behöver du köra som vanligt några dagar efter det och se om och hur fort du får larmet igen.

Eftersom batterier är tunga så föreslår jag att du i fortsättningen försöker köra lite längre sträckor då och då. Minst en gång i veckan.
Bra att ha är också en multimeter som man mäter spänningen på batteriet med. Under motorgång bör den ligga på ca 14,6-14,8 V.
Efter något dygns vila bör det ligga på 12,7-12,8 om det är fulladdat.
Tack för infon och hjälpen.
Jag tänker att jag i första steget ska köpa en laddare och testa det befintliga batteriet.
Om jag nu behöver köpa ett nytt batteri så känns ju som ett agm vore rätt val?
Ska även mäta upp batteriet under drift som du skrev, tack!
av UnleashFusion
#1476058
Hingo skrev: lör 27 nov 2021, 10:07 Kommer något annat att nollställas om jag plockar ut batteriet?
Det enda jag kan tänka mig som nollställs är kalibrering av fönsterhissarna, när du t.ex trycker på förarsidan och fönsterna går ner/upp helt med en klick eller om du behöver hålla in tills dom går ner/upp
av s6025t
#1476063
Testa att nollställa BMS när du laddat upp batteriet det hjälpte mig på min förra bil den varnade för låg batterinivå men sen visade sig inte varningen mer på över 1 år tills vi bytte bil så det är inte 100 att det är batteriet som är helt kass så fort varningen visas

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]