Sida 1 av 4
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling, Volvo originalrem ett måste?
Postat: ons 24 nov 2021, 15:20
av xAx
Har idag i samband med hjulskifte till vinterdäck skurit av den korta elastiska ac-remmen. Remmen hade uppnåt max ålder om ca 10 år. I samband med detta kollade jag lagret i magnetkopplingen. Snurrade på remskivan och det snurrade på bra och lätt utan minsta ljud och upphörde att snurra efter ca 15-20 sekunder. Den smala yttre skivan gick dock trögre att snurra på och snurrade inte alls efter det att jag släppt den.
Vad kan man dra för slutsatser av detta? Är lagret okej? Kan jag lägga på ny ac-rem eller bör jag byta lager i magnetkopplingen?
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling mm
Postat: ons 24 nov 2021, 16:58
av pb81
Ett lager som fortsätta snurra låter som ett slitet lager. Det skall ju vara ganska så fast..inte fast som kärvande dock
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling mm
Postat: ons 24 nov 2021, 22:46
av berrabus
pb81 skrev:Ett lager som fortsätta snurra låter som ett slitet lager. Det skall ju vara ganska så fast..inte fast som kärvande dock
Nja, jag vill nog påstå att det skall snurra på ganska bra i det här fallet. Mitt snurrade väldigt lätt innan byte och snurrade även på bra efter byte till nytt lager.
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling mm
Postat: tor 25 nov 2021, 08:46
av m2c
Det du beskriver är normalt. Den inre skivan med remhjulet på snurrar alltid oavsett om acn är på eller inte.
När du aktiverar acn kommer den yttre skivan att sugas in mot den inre och driva själva pumpen.
Den yttre skivan är alltså via sin axel ihopkopplad med kompressorn. Så när du snurrar på den så driver du också kompressorn. Det är därför den går tungt och stannar direkt. Man brukar känna att den går "ryckvis" tungt och lätt, beroende på i vilket läge kompressorn ligger i. Dock så har du ju en variabel kompressor i din bil, så det kanske inte märks lika tydligt när den inte är aktiverad som på en traditionell (ryckigheten när du drar runt den alltså).
ps. Den inre ska snurra lätt och utan missljud. Bara positivt om den fortsätter snurra av sig själv när den har lite fart. ds.
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling mm
Postat: tor 25 nov 2021, 08:48
av m2c
pb81 skrev: ↑ons 24 nov 2021, 16:58
Ett lager som fortsätta snurra låter som ett slitet lager. Det skall ju vara ganska så fast..inte fast som kärvande dock
Tänk på att massan i remhjulet driver på rotationen, vad jag förstår så har han inte lagret löst, utan allt är monterat.
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling, Volvo originalrem ett måste?
Postat: tor 25 nov 2021, 12:10
av xAx
Stort tack til alla som tagit sig tid att svara. Då lägger jag på ny elastisk ac-rem. Vad jag förstått och hört så är det viktigt att välja Volvos "originalrem", vilket jag kan tycka är lite märkligt, då jag antar att Volvo köper remmar antingen från Gates eller Contictech (dvs Continental), vilket innebär att jag lika väl kan köpa någon av nämnda fabrikat i stället, eller tänker jag fel? Kan det vara så att de specialtillverkar remmar för Volvo som möter Volvos specifika krav? Någon som vet hur det förhåller sig?
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling mm
Postat: tor 25 nov 2021, 12:51
av Gabriel
När det gäller multirem så är jag ganska säker att det är Contitech som tillverkar Volvo original, jag skulle gissa att detsamma gäller AC-rem.
Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling, Volvo originalrem ett måste?
Postat: tor 25 nov 2021, 15:20
av m2c
Låter som säljsnack det där med remmen. Men ta reda på hur du ska lägga på den innan du börjar jäklas.
Den har ingen spännare så den är rätt så svår att få på, det finns instruktion om hur man rullar på den i någon tråd här.
Passa på att kolla så generatorns frihjul och spännarens hjullager är i bra skick när du ändå håller på.
Om jag minns rätt så måste du ändå bort med multiremmen när du ska på med AC remmen, så det är ett bra tillfälle att kolla upp dessa så du slipper ev remmbrott med kamremsras som följd.
Re: Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling, Volvo originalrem ett måste?
Postat: tor 25 nov 2021, 15:42
av xAx
m2c skrev:Låter som säljsnack det där med remmen. Men ta reda på hur du ska lägga på den innan du börjar jäklas.
Den har ingen spännare så den är rätt så svår att få på, det finns instruktion om hur man rullar på den i någon tråd här.
Passa på att kolla så generatorns frihjul och spännarens hjullager är i bra skick när du ändå håller på.
Om jag minns rätt så måste du ändå bort med multiremmen när du ska på med AC remmen, så det är ett bra tillfälle att kolla upp dessa så du slipper ev remmbrott med kamremsras som följd.
Ja, jag tycker också det låter som säljsnack. Volvo tillverkar väl inte remmar i egen regi. Du har rätt, det är trångt och mycket i vägen, verkar vara svårt att rulla på ac-remmen. Knappt jag kom åt att skära av ac-remmen. Bra idé, ska kolla generatorns frihjul och multiremmens spännare när jag ändå måste plocka bort multiremmen, då den korta remmen ligger på den inre remskivan.
Re: Re: Ny elastisk ac-rem, lager i magnetkoppling, Volvo originalrem ett måste?
Postat: tor 25 nov 2021, 20:22
av berrabus
Jag gjorde det bobbet för några veckor sedan och tycker det gick förvånansvärt lätt.