Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476073
Vad gäller remmar finns tre fabrikat som jag absolut vill påstå är likvärdiga:
Gates, SKF och Contitech.

Volvo har haft samtliga tillverkare som leverantörer i olika omgångar, till olika modeller och årsmodeller. Just nu har min V70 D5 -11 kamrem och vattenpump från SKF samt generatorrem och AC-rem från Gates. Inga bekymmer över huvud taget.
#1476091
MarcusJ skrev:Vad gäller remmar finns tre fabrikat som jag absolut vill påstå är likvärdiga:
Gates, SKF och Contitech.

Volvo har haft samtliga tillverkare som leverantörer i olika omgångar, till olika modeller och årsmodeller. Just nu har min V70 D5 -11 kamrem och vattenpump från SKF samt generatorrem och AC-rem från Gates. Inga bekymmer över huvud taget.
SKF har vad jag vet ingen egen produktion av remmar. Tillverkaren av SKF:s remmar är med all sannolikhet Gates eller Continental (Contitech). Rätta mig om jag har fel.
#1476156
Yaniz skrev: lör 27 nov 2021, 16:23
MarcusJ skrev:Vad gäller remmar finns tre fabrikat som jag absolut vill påstå är likvärdiga:
Gates, SKF och Contitech.

Volvo har haft samtliga tillverkare som leverantörer i olika omgångar, till olika modeller och årsmodeller. Just nu har min V70 D5 -11 kamrem och vattenpump från SKF samt generatorrem och AC-rem från Gates. Inga bekymmer över huvud taget.
SKF har vad jag vet ingen egen produktion av remmar. Tillverkaren av SKF:s remmar är med all sannolikhet Gates eller Continental (Contitech). Rätta mig om jag har fel.
Mycket möjligt. Vattenpumpen och spännaren är iaf SKF rakt igenom, köpte rubbet som ett kit i en SKF-kartong. Står SKF stämplat på remmen också, men kan absolut vara Contitech eller Gates tillverkning.
Poängen är iaf att man köpa grejer som inte ligger i en blå kartong med stora vita bokstäver "VOLVO" för att få bra grejer. Man kan få minst lika bra delar till halva eller ibland en tredjedel av priset.
#1476337
Förstår inte hur ni burit er med åt att få på ac-remmen. Har försökt att göra det från hjulhuset men misslyckats kapitalt, eftersom jag inte når den andra remskivan efter det att jag lagt remmen på kompressorns remskiva. Kommer helt enkelt inte åt, bl a är något som ser ut som en ram i vägen. Motorn är en B5254T6 (V70 2.5T).

Någon som har tips och förslag på lösning. Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
#1476362
xAx skrev:Förstår inte hur ni burit er med åt att få på ac-remmen. Har försökt att göra det från hjulhuset men misslyckats kapitalt, eftersom jag inte når den andra remskivan efter det att jag lagt remmen på kompressorns remskiva. Kommer helt enkelt inte åt, bl a är något som ser ut som en ram i vägen. Motorn är en B5254T6 (V70 2.5T).

Någon som har tips och förslag på lösning. Tacksam för svar!
Jag lade på den på den främre remskivan, tog en lednyckel som passade på en av skruvskallarna, lade på remmen så gott det går på bakre remskivan, höll kvar den där med vänster hand och sedan med höger hand och lednyckel, roterade främre remskiva så remmen tvingades på den bakre.

Innerskärmen var avmonterad.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]