Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roda
#1475478
Jag har fått stödladda allt tätare när jag kör 15-20min värmare på morgonen följt av kort körning till jobbet. Jag begriper att det inte funkar i längden men på senare tid kommer "låg batterinivå" även morgonen efter en stödladdning.
Batteriet är 6 år gammalt AGM så jag antar att det börjar bli dåligt, iaf ihop med värmarkörning och kyla
När jag plockat ut batteriet (bytt till ett Biltema AGM 70Ah) så körde jag en batteritest och fick "Good battery" 75% Healthy och 98% Charged.
Verkar alltså som att batteriet måste vara fräschare än så för att klara värmaranvändning.
Tilläggas ska att jag varit extra snäll mot batteriet genom att alltid stänga av start/stopp-funktionen vid varje start då jag tycker att den är superirriterande.

Vad är era erfarenheter av batterilivslängd?
av UnleashFusion
#1475483
Mitt batteri som var sedan fabriksny höll i 10år(då har jag stödladdat den nästintill varje dag tillsammans med elektriskt motorvärmare som är igång 3timmar), byttes i slutet av Juni. Får se hur lång denna håller. En vecka senare dör min fasters batteri som är då ~11½ år(dock Mazda 3; då snackar vi stödladdning enbart på vinter-halvåret, inget på sommar överhuvudtaget)
av Rådlös
#1475490
Det är ju så att har ett batteri börjat att brytas ner så fortsätter det så hela tiden även om man stödlsaddar och gör andra åtgärder.
Hurdan batteritestare använde du?
av KalleJ
#1475838
Låter som att bränslevärmare halverar livstiden nästan. Men vilken bil levereras med 70Ah batteri och värmare? Brukar väl vara större batteri isåfall.
av Erik Å
#1475841
Det ser ut som om en bränslevärmare typiskt drar någonstans 30-50W (Webasto), säg 3.5A
Ett startbatteri anses ha en livslängd på blott 100 cykler dvs man kan ta ut totalt 100 x 75Ah = 7500 Ah totalt innan livslängden är förbrukad. Och detta är oavsett om man drar låg ström under lång tid eller hög ström under kort tid.
Så teoretiskt skulle bränslevärmaren ensam döda batteriet efter 7500 / 3.5 = 2100 timmars drift. T.ex. två timmar per dag under vinterhalvåret * 6 år.
Men nu är den ju inte ensam om att slita på batteriet :P Har för mig att en viss biltillverkare på Hisingen räknade med att batteriet behövde bytas efter ca 6 år på fullutrustade P2-bilar och då var det förmodligen utan värmare..
av ChristerN
#1475938
Erik Å skrev:Det ser ut som om en bränslevärmare typiskt drar någonstans 30-50W (Webasto), säg 3.5A
Ett startbatteri anses ha en livslängd på blott 100 cykler dvs man kan ta ut totalt 100 x 75Ah = 7500 Ah totalt innan livslängden är förbrukad. Och detta är oavsett om man drar låg ström under lång tid eller hög ström under kort tid.
Så teoretiskt skulle bränslevärmaren ensam döda batteriet efter 7500 / 3.5 = 2100 timmars drift. T.ex. två timmar per dag under vinterhalvåret * 6 år.
Men nu är den ju inte ensam om att slita på batteriet :P Har för mig att en viss biltillverkare på Hisingen räknade med att batteriet behövde bytas efter ca 6 år på fullutrustade P2-bilar och då var det förmodligen utan värmare..
Det låter rätt att en värmare drar ca 3-4 A. Men en värmare under uppstart drar betydligt mer. Gissningsvis ca 10-14 A under de första 3 minuterna.
Ett batteri (generellt sett) ger mer kapacitet i Ah om man förbrukar lite så det spelar visst roll om man "drar låg ström under lång tid eller hög ström under kort tid". För mer detaljer sök på Peukert.
Drar man ur ett 75Ah batteri helt så ska det en hel del till för att det ska kunna återupplivas och om man lyckas har man har förbrukat i stort sett 50% av kapaciteten på en enda urladdning. Man brukar rekommendera att aldrig dra ur mer än 50% av vanliga batteriers kapacitet. (Litium-baserade batterier är en annan sak.)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1475948
Utan dieselvärmare brukar mina batterier hålla ~10 år. Bilar med bränslevärmare ~5 år, då är jag ändå noggrann med att ladda batteriet ganska ofta.
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]