Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1475992
ChristerN skrev: fre 26 nov 2021, 16:08 ¨.. så det spelar visst roll om man "drar låg ström under lång tid eller hög ström under kort tid". .
Jag citerade någon ingenjör från Torslanda som förklarade för mig för ett antal år sen .. De har säkert fel :P
Diskussionen då var om huruvida telefonmodulens förbrukning om t.ex. 50m påverkar batterilivslängden och det gör den enligt Volvo!
av s6025t
#1475993
Testa att nollställa BMS den verkar ställa till det så batteriet inte blir fulladdat jag fick tips om att göra det på förra bilen som hade samma problem men efter nollställning o laddning några gånger så kom inte meddelandet om låg batterinivå upp nåt mer. Så det behöver inte vara nåt fel på batteriet utan batteriövervakningen som ställer till det.
Användarvisningsbild
av Roda
#1476420
Aha, då är det rätt normalt med 6år. Jag funderade på ett 95ah men orkade inte trixa med nytt lock.
Jag har dessutom aldrig laddat med AGM-läget på laddaren vilket jag nog borde ha gjort. Det hade kanske gjort det något glesare mellan laddnaningarna
av ChristerN
#1476518
Roda skrev:Aha, då är det rätt normalt med 6år. Jag funderade på ett 95ah men orkade inte trixa med nytt lock.
Jag har dessutom aldrig laddat med AGM-läget på laddaren vilket jag nog borde ha gjort. Det hade kanske gjort det något glesare mellan laddnaningarna
Orkar du inte beställa ett nytt lock men orkar byta batteri lite oftare är det ju din ensak. Jag resonerar tvärtom.
Olika AGM-batterier ska ha olika laddspänning och det är inte alla laddare som använder "rätt" spänning till just ditt batteri. Ofta är AGM-läget en laddcykel med högre spänning. Rent allmänt så är det bättre att ladda med lägre spänning än med högre så det kan nog vara OK ändå att inte använda AGM-läget på laddaren.
Storlek på Skivor/bromsar?

Jag gjorde detta fast på Autodoc. Valde manu[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]