Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1475385
Hej !

Kylarfläkten och AC'n har lagt av på vår 2.5FT 2009 årsmodell (automatlåda).
Har kollat säkringar och till synes så verkar alla hela.

Finns det fler säkringar som jag missar (än de i motorutrymmet som syns samt under handskfacket)?
Ena säkringen till startmotorn (som sitter precis vid batteri-fästet) hade gått, där sitter ju en till "svart klump" på andra kabeln. Är det också en säkring som kan ha gått?

I övrigt fungerar bilen precis som den skall, men körs naturligtvis inte just nu då den blir varm i och med att kylarfläkten inte går.

Kan det vara annat vanligt förekommande fel? Tips tas emot tacksamt!

Ha en fortsatt fin dag !
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1475398
Finns ett kontaktstycke till kylfläkten. Om det glappar eller inte är anslutet fungerar inte AC:n heller. Kolla det.
av mkv
#1475419
Tack MarcusJ för svar. Det har vi kollat då vi testade att koppla ur allt och tillbaka igen. Ingen framgång. Vidare testade vi att köra fläkten på 12V för att se så fläkten inte var trasig, och den fungerar som den skall (dvs, efter kontrollenheten som sitter vid kylarfläkten).
av mkv
#1475429
frippe64 skrev:Blir verkligen motorn för varm såhär års utan fläkten?
Kanske mycket kökörning?
Spelar ingen roll, jag vill ju att både fläkt och AC fungerar. :)
av Ksson
#1475443
Har för mig att AC inte startas om det ligger felkoder på kylarfläkten. Hade samma problem på min -10 för 7-8 år sedan. Hade garanti då så fläkten byttes av Volvo…

Prova att radera felkoder då ser du iaf om AC problemet är ett följdfel.
av frippe64
#1475444
mkv skrev: tis 23 nov 2021, 15:18
frippe64 skrev:Blir verkligen motorn för varm såhär års utan fläkten?
Kanske mycket kökörning?
Spelar ingen roll, jag vill ju att både fläkt och AC fungerar. :)
Naturligtvis spelar det roll för felsökningen.
Du skrev i trådstarten att du inte kör för att motorn blir varm (= trasig fläkt), nu får jag intrycket av att motorn inte alls blir för varm.

Blir motorn inte varm ska inte fläkten gå, startar inte AC ska inte fläkten gå.
Har du kontrollerat AC?
av mkv
#1475482
frippe64 skrev:
mkv skrev: tis 23 nov 2021, 15:18
frippe64 skrev:Blir verkligen motorn för varm såhär års utan fläkten?
Kanske mycket kökörning?
Spelar ingen roll, jag vill ju att både fläkt och AC fungerar. :)
Naturligtvis spelar det roll för felsökningen.
Du skrev i trådstarten att du inte kör för att motorn blir varm (= trasig fläkt), nu får jag intrycket av att motorn inte alls blir för varm.

Blir motorn inte varm ska inte fläkten gå, startar inte AC ska inte fläkten gå.
Har du kontrollerat AC?
Alltså, jag kör inte bilen för jag vet att fläkten inte går. Den blev nästintill kokande varm sist vi körde den.
AC'n är testad och den kyler inte. Hör inte heller "knacket" man hört när AC-kompressorn gått igång tidigare.

Har VIDA-DiCE så skall testa koppla in och läsa av och rensa felkoder. Så får vi se!
Användarvisningsbild
av pb81
#1475505
För ett år sedan la min stora fläkt av.. Då gick den lilla mer eller mindre konstant och AC fungerade inte. Den stora hade nog skurit för den snurrade inte alls. Då byttes hela fläktpaketet, beg från skroten och sedan fungerade grejerna igen.
av m2c
#1475520
Min fläkt la också av i somras. Ett tips är att du kan tvångsstarta fläkten via vida för att se om den funkar.

Fläkt på skroten (med den lilla kontrollenheten) kostar cirka 1200 (för min med dubbelfläkt iallafall) och ny enhet på trodo cirka 4000.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]