Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1475523
m2c skrev:Min fläkt la också av i somras. Ett tips är att du kan tvångsstarta fläkten via vida för att se om den funkar.

Fläkt på skroten (med den lilla kontrollenheten) kostar cirka 1200 (för min med dubbelfläkt iallafall) och ny enhet på trodo cirka 4000.
Tack, bra tips med att tvångsstarta via VIDA. Skall absolut testas!
av mkv
#1476082
Tjenare. Testat lite nu och felsökt vidare. Får inte fläkten att gå "av sig själv", trots att tempen går upp mot 85 grader.
Däremot när jag testar att starta den via VIDA så drog den igång en gång av sig själv. Efter flera tester via VIDA så fungerade det sporadiskt. Ibland fick jag hjälpa fläkten genom att "dra igång den", sedan gick den ett tag och slutade efter olika tid.

Inga uppenbara felkoder får jag olyckligtvis heller.

Däremot så kan jag eventuellt sett "gnistor" från själva fläktmotorn, dock inte bekräftat då jag inte lyckades återskapa det mer än en gång.

Tips på vad jag skall leta vidare efter? Eller är det bara att byta ut fläktpaketet helt sonika? (inkl. kontrollenheten som sitter där)

Tack på förhand och ha en fortsatt superfin helg !
av mkv
#1476093
Hur är det att köpa en kylfläkt med två fläktar? Går det att koppla in rakt av, eller behöver jag köpa samma lika som vi har?
av m2c
#1476097
Du bör nog köpa en likadan som du har. Jag har en fläkt. Och av misstag så fick jag en med två fläktar från skroten. Det sitter två styrenheter på den med två så sladdarna passade inte. Vart ett himla bök, lägger den här av så köper jag nog en ny nästa gång. Finns som sagt på trodo.

Det enda positiva i mitt fall var att fläkten faktiskt var relativt enkel att byta för mig (D5 med enkelfläkt). Den gick faktiskt att byta helt utan verktyg eller att demontera något. Vad jag sett på youtube så kan det vara jobbigare med andra motoralternativ.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]