Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475703
berrabus skrev:Tolkar det som dina är via färddatorn som kan stämma mer eller mindre bra med verkligheten.
Fördelen med siffrorna från färddatorn är att det är lätt att mäta, man kan se om något man gör ökar eller minskar förbrukningen och det är enkelt att jämföra med andra. Oavsett hur optimistisk den är så är det nog ungefär detsamma för alla bilar.

Jag provade lite gentemot tankning i början, och det verkar som om färddatorn i min XC70 är just det, optimistisk. Jag kollade den i min tidigare 854 Turbo på samma sätt, och den avvek ingenting alls, i princip. Ska man jämföra med vad man tankar får det vara över längre tid, för det är på min bil svårt att avgöra när det verkligen är fullt. Åtminstone så länge man inte tillbringar flera minuter med att dutta i diesel tills det i praktiken börjar rinna över.
#1476822
Vet att detta låter sjukt och långsökt.
Men min pojkvän bytte batteri och stoppa i ett AGM batteri från en MB som var nästan nytt storlek 80ah 800a.
Sen körde vi ca 50mil utan att stanna snitt hastighet 110-120 när vi kommer fram kollar vi i appen på telefon då säger den att den dragit 0,55.
Hem 0.58.
Efter ca 100 mil tanka vi och fick då i ca 59 L .
Så detta va med HVO 100 och nytt batteri.
Tanka igår på Ingo tanka diesel och då landa vi på ner 0,68 hem 0,7 .

Så ja HVO är bättre och man kör snålare men tyvärr dyrare liter pris.

Men kan det varit så enkelt att batteriet var boven i bränsle dramat?

För är det så enkelt då kommer vi köpa ett AGM batteri till syrrans yaris som hon pendlar med korta sträckor och som små hugger rycker i bland och gjort så sen 2017 då den var helt ny Men toyota inte hittar nått fel.
#1476887
Jonna82 skrev:Vet att detta låter sjukt och långsökt.
Men min pojkvän bytte batteri och stoppa i ett AGM batteri från en MB som var nästan nytt storlek 80ah 800a.
Sen körde vi ca 50mil utan att stanna snitt hastighet 110-120 när vi kommer fram kollar vi i appen på telefon då säger den att den dragit 0,55.
Hem 0.58.
Efter ca 100 mil tanka vi och fick då i ca 59 L .
Så detta va med HVO 100 och nytt batteri.
Tanka igår på Ingo tanka diesel och då landa vi på ner 0,68 hem 0,7 .

Så ja HVO är bättre och man kör snålare men tyvärr dyrare liter pris.

Men kan det varit så enkelt att batteriet var boven i bränsle dramat?

För är det så enkelt då kommer vi köpa ett AGM batteri till syrrans yaris som hon pendlar med korta sträckor och som små hugger rycker i bland och gjort så sen 2017 då den var helt ny Men toyota inte hittar nått fel.
Enda skulle väl vara om batteriet är tokslut så generatorn måste ladda så mkt den bara kan hela tiden. Tveksam till att det skulle göra 1dl per mil och skulle batteriet vara så slut hade ni inte kunnat starta bilen om den stått en liten stund.
#1477098
Jonna82 skrev: tor 02 dec 2021, 10:47 Vet att detta låter sjukt och långsökt.
Men min pojkvän bytte batteri och stoppa i ett AGM batteri från en MB som var nästan nytt storlek 80ah 800a.
Sen körde vi ca 50mil utan att stanna snitt hastighet 110-120 när vi kommer fram kollar vi i appen på telefon då säger den att den dragit 0,55.
Hem 0.58.
Efter ca 100 mil tanka vi och fick då i ca 59 L .
Så detta va med HVO 100 och nytt batteri.
Tanka igår på Ingo tanka diesel och då landa vi på ner 0,68 hem 0,7 .

Så ja HVO är bättre och man kör snålare men tyvärr dyrare liter pris.

Men kan det varit så enkelt att batteriet var boven i bränsle dramat?

För är det så enkelt då kommer vi köpa ett AGM batteri till syrrans yaris som hon pendlar med korta sträckor och som små hugger rycker i bland och gjort så sen 2017 då den var helt ny Men toyota inte hittar nått fel.
Nej, ett AGM-batteri sänker inte bränsleförbrukningen!
110-120 km/h i snitt? Låter oerhört mycket, jag hamnar alltid under 80km/h.
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]